
Liga superbohaterów literackich – bohaterowie lektur w świecie mediów społecznościowych - projekt realizowany w klasie 8 c
Jak wyglądałby profil społecznościowy bohatera literackiego? Jakimi zdjęciami by się dzielił, co napisałby w swoim opisie i kogo dodałby do grona znajomych? Z tym niecodziennym zadaniem zmierzyli się uczniowie klas ósmych w ramach drugiej odsłony projektu „Liga superbohaterów literackich” – konkursu na najlepszy profil społecznościowy bohatera literackiego.
Projekt łączył świat literatury ze współczesnymi formami komunikacji, pokazując, że klasyczne dzieła mogą być bliskie również dzisiejszym odbiorcom. Głównym celem było motywowanie uczniów do twórczego czytania, pogłębianie rozumienia postaci literackich oraz świadome korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej.
Na jednej stronie formatu A4 uczniowie tworzyli autorskie „profile”: projektowali zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle, opisywali bohatera poprzez podstawowe informacje (takie jak wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie czy rodzina), a także – według własnego pomysłu – rozbudowywali je o zainteresowania, relacje i cechy charakteru. Forma prac była dowolna, dzięki czemu każda z nich miała indywidualny, niepowtarzalny charakter.
Powstałe profile pokazały, że ósmoklasiści potrafią wnikliwie analizować bohaterów literackich, trafnie odczytywać ich motywacje i przekładać język literatury na współczesny kod kulturowy. Uczniowie wykazali się nie tylko kreatywnością, lecz także dojrzałością interpretacyjną i poczuciem estetyki.
Po zakończeniu konkursu nastąpi ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród rzeczowych. Wybrane prace zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły i staną się dowodem na to, że bohaterowie lektur świetnie odnajdują się również w realiach XXI wieku.
Bitwa na cytaty – kiedy słowo staje się argumentem -projekt realizowany w klasie 8a i 8b
Cytat to nie tylko ozdoba wypowiedzi – to narzędzie myślenia, argument i klucz do interpretacji. O tym przekonali się uczniowie klas ósmych, którzy wzięli udział w projekcie „Bitwa na cytaty”, realizowanym podczas lekcji języka polskiego.
Celem projektu było rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, kształcenie zdolności argumentowania, wzmacnianie kultury dyskusji oraz pogłębianie wrażliwości literackiej. Uczniowie wybierali po trzy cytaty z lektur obowiązkowych omawianych w klasach VII–VIII – takie, które niosły ważne problemy, wartości lub ukazywały postawy bohaterów. Każdy cytat musiał być zapisany precyzyjnie, z podaniem źródła, oraz opatrzony przemyślanym uzasadnieniem.
Kulminacyjnym momentem projektu były lekcyjne „bitwy”, zorganizowane w formie turnieju w parach. Uczniowie prezentowali wybrane cytaty, bronili ich znaczenia i przekonywali słuchaczy do swoich interpretacji. O zwycięstwie decydowało głosowanie klasy lub praca jury. Najlepsze cytaty przechodziły kolejne rundy, aż do wyłonienia finałowych „złotych myśli”.
Zwieńczeniem projektu było wspólne stworzenie plakatu „Złote myśli z lektur”, w formie papierowej lub cyfrowej. Uczniowie samodzielnie opracowywali układ graficzny, dbając o estetykę, czytelność i spójność całości. Projekt stał się nie tylko ćwiczeniem językowym, lecz także lekcją współpracy, dialogu i szacunku dla słowa.
„Bitwa na cytaty” pokazała, że literatura potrafi inspirować do rozmowy, sporu i refleksji – a dobrze dobrany cytat może być początkiem prawdziwej intelektualnej przygody.