„Servus!

Nazywam się Ola i jestem absolwentką II Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku z 2019 roku. Uczęszczałam do klasy o profilu matematyczno-fizycznym oraz ukończyłam program DSD II. Aktualnie mieszkam w Monachium i studiuję chemię na Technische Universität München (TUM).

Ciepło wspominam program Deutsches Sprachdiplom. Nauczyciele byli zawsze bardzo zaangażowani w lekcje i często korzystali z własnych dodatkowych źródeł by ułatwić nam przyswojenie nowych tematów. Wszyscy uczniowie byli znakomicie przygotowani do egzaminu DSD II, o czym świadczą uzyskane przez nas wyniki. Program oczywiście wymagał ciężkiej pracy ale jego końcowym efektem było uzyskanie certyfikatu DSD II umożliwiającego studiowanie na każdej uczelni w Niemczech.

Proces aplikacyjny na TUM nie należał do łatwych, musiałam m.in. napisać esej, list motywacyjny oraz odbyć rozmowę kwalifikacyjną. Na wyniki niestety trzeba było trochę czekać, gdyż dostałam je dopiero we wrześniu. Na szczęście podczas całego procesu rekrutacyjnego otrzymywałem pomoc i wsparcie nauczycieli oraz absolwentów II Liceum obecnie studiujących w Monachium. Dzięki nim moja aplikacja przebiegła bez większych trudności. Dodatkowo dzięki nauczycielom zostałam poinformowana o stypendium BayBIDS przyznawanym absolwentom szkół partnerskich studiujących w Bawarii (w tym II LO). Stypednium obowiązuje przez pierwszy rok studiów i jest wydawane co miesiąc. W Niemczech jest dużo możliwości otrzymania wsparcia finansowego na studia, w szczególności dla absolwentów programu DSD. Warto wspomnieć, że nauka na Technische Universität München jest bezpłatna.

Obecnie zaczynam drugi semestr na TUM-ie. Przełamanie bariery językowej nie było tak trudne, jak mogło się na początku wydawać, a program DSD przygotował mnie na tyle, że rozumiałam zdecydowaną większość wykładów. Z czasem zaczęłam się przyzwyczajać do studiowania w języku niemieckim, tak że napisanie egzaminów w tym języku nie sprawiło mi większych trudności. Uczelnia prowadzi współpracę z różnymi firmami, więc niektóre moje wykłady były prowadzone przez przedstawicieli firm z branży chemicznej. Dodatkowo część moich zajęć jest prowadzona w nowoczesnych laboratoriach.

Technische Universität München jest renomowaną uczelnią na arenie międzynarodowej, a jej studenci pochodzą ze wszystkich zakątków świata, obecnie studiuje tutaj ponad 40 tysięcy osób. Jest to niesamowita okazja by poznać nowych ludzi o odmiennej kulturze i obyczajach. Usytuowanie Monachium umożliwia na wiele podróży do krajów takich jak Austria, Szwajcaria, Włochy lub Czechy.

 

Zachęcam wszystkich do aplikacji na TUM lub inne uczelnie w Niemczech! W razie pytań bardzo chętnie pomogę i zapraszam do kontaktu ze mną!

mit freundlichen Grüßen

Aleksandra Daniluk"

„Grüß Di! Mam na imię Łukasz i w 2017 roku ukończyłem II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku na profilu matematyczno-fizycznym (klasa A). Dodatkowo w tym samym roku, ukończyłem 6-letni program DSD II, zakończony egzaminem językowym. Sam program wspominam jako czas intensywnej pracy i nauki, która jednak bardzo się opłaciła, gdyż po ukończeniu szkoły otrzymałem certyfikat C1 ze znajomości języka niemieckiego. Program DSD w II LO jest bardzo dobrze przygotowany, a po włożeniu własnego zaangażowania i ciężkiej pracy, zdanie egzaminu nie stanowi żadnego problemu. Po ukończeniu szkoły, postanowiłem wyjechać na studia do Niemiec, do stolicy Bawarii - Monachium. Certyfikat DSD umożliwił mi bezproblemowe spełnienie wymagań dotyczących znajomości języka niemieckiego, potrzebnej przy aplikacji na studia.

            Obecnie rozpoczynam 5 semestr informatyki, na Technische Universität München (TUM). Sama aplikacja na studia zajmuje wiele czasu, ale przy odpowiednim zaangażowaniu i wczesnym przygotowaniu wszystkich niezbędnych dokumentów (Maj / Czerwiec klasa maturalna) wszystko przebiega bez problemu. Nauczyciele z II LO bardzo pomogli mi przy rozwiązywaniu problemów i załatwianiu potrzebnych formalności. Przebieg aplikacji jest bardzo dokładnie wyjaśniony na stronie każdego uniwersytetu, a uczelnie są bardzo zaangażowane w pomoc przyszłym studentom przy aplikacji na studia. Aby zostać przyjętym na studia musiałem również odbyć rozmowę kwalifikacyjną, podczas której profesorowie sprawdzali moje umiejętności językowe i matematyczne. Na początku studiów musiałem się przełamać aby swobodnie konwersować w języku niemieckim, ale trwało to zaledwie kilka tygodni. Uczelnia dodatkowo oferowała specjalne kursy z języka niemieckiego kierowane w stronę obcokrajowców, aby ułatwić im odnalezienie się w obcym państwie. Najważniejsze jest jednak poznanie ludzi pochodzących z Niemiec, aby po pewnym czasie swobodnie komunikować się w tym języku.

            Co do samych studiów: jestem bardzo zadowolony z wybranej uczelni i kierunku. Zajęcia są prowadzone na bardzo wysokim poziomie, a studenci uczą się dużo teorii, która w późniejszych semestrach jest poparta praktyką. Na uczelni pierwsze 4 semestry to tzw. Grundstudium, czyli większość studentów musi zdać pewną pulę obowiązkowych przedmiotów, które dają szeroki pogląd na możliwości związane z przyszłą karierą zawodową. Od około 4 semestru, studenci sami wybierają swoje przedmioty w dziedzinach które ich interesują. Bardzo ciekawym aspektem studiowania na TUM, jest ścisła współpraca uczelni z największymi firmami w regionie. Na przykład istnieje możliwość robienia projektów pod wspólnym nadzorem firm i uczelni, podczas których studenci zdobywają kontakty w branży i wykorzystują nabytą wiedzę w realnych zadaniach.

            Jako ostatni punkt, warto wspomnieć o olbrzymich możliwościach związanych ze studiami za granicą. Jako że wiele uczelni niemieckich jest bardzo znanych na świecie, można tu spotkać ludzi ze wszystkich zakątków świata. Dzięki temu człowiek poznaje nowe kultury, a jego umysł otwiera się na nowe możliwości. Dodatkowo sam Land w którym studiuję obfituje w niesamowite miejsca, które są położone w bliskiej odległości do Monachium, więc ciężko jest się tutaj nudzić!

Wszystkich tych, którzy są zainteresowani studiami w Niemczech zapraszam do kontaktu ze mną. Chętnie pomogę i odpowiem na Wasze pytania!”

Łukasz Zalewski

Cała społeczność szkolna życzy sukcesów na studiach i trzyma kciuki.

Dariusz Bossowski

W załączeniu zamieszczam list Alicji Szczurzewskiej Absolwentki z roku 2017 programu matury międzynarodowej i zdjęcia


"Witam wszystkich!

Jestem absolwentką Naszego Liceum i programów IB DP (International Baccalaureate Diploma Programme) oraz DSD II (Deutsches Sprachdiplom) z 2017 roku. Obecnie studiuję filologię niemiecką i filologię angielską w Getyndze w Dolnej Saksonii w centralnych Niemczech na Uniwersytecie Georga-Augusta (Georg-August-Universität Göttingen). Do Getyngi przeprowadziłam się we wrześniu 2017.

Jednym z moich pierwszych wspomnień związanych z Getyngą jest tzw. O-Phase, czyli całotygodniowy zestaw różnych wydarzeń mających na celu adaptację i integrację nowych studentów. Ja, jako ‘student międzynarodowy’, ale zarazem stacjonarny (czyli nie jako uczestnik wymiany partnerskiej pomiędzy uniwersytetami czy uczestnik programu Erasmus), miałam możliwość wzięcia udziału w dwóch różnych typach O-Phase - tygodniu zorganizowanym tylko i wyłącznie dla studentów z innych krajów i tygodniu zorganizowanym dla nowych ‘stałych’ studentów. Oznaczało to dwa tygodnie wielu interesujących wydarzeń na uniwersytecie jak i poza nim oraz czas, kiedy poznałam wielu cudownych ludzi ze wszystkich stron świata.

Getynga jest akademickim i bardzo międzynarodowym miastem. Jest jednym z głównych ośrodków naukowych w Niemczech. Oferta kierunków studiów, które można tu podjąć, jest bardzo szeroka. Na moich kierunkach i na kierunkach pokrewnych z mojego wydziału studia są zbudowane na podstawie tzw. modułów. Każdy student musi podjąć i zdać konkretne przewidziane dla niego moduły, które są obowiązkowe. Jednak nie jest to tak rygorystyczne, jakby się mogło wydawać - wewnątrz modułów można znaleźć dużą różnorodność zajęć, z których można wybrać te, na które chcemy uczęszczać. Każdy może więc znaleźć coś dla siebie. Na mojej uczelni jest też bardzo szeroka gama zajęć dodatkowych, która daje możliwość specjalizacji w konkretnym kierunku lub umożliwia rozwój wszelakich zainteresowań. Do wyboru są tu między innymi języki obce, samorozwój czy kurs makijażu teatralnego.

Jeżeli ktoś jest zainteresowany studiami na niemieckiej uczelni, powinien on zacząć szukania informacji o procesie aplikacyjnym znacznie wcześniej - różne uniwersytety mają różne wymagania i czasami różne terminy rekrutacji. Niektóre są podłączone do platformy uni-assist, przez którą aplikuje się na studia; na inne uczelnie, w tym na moją, aplikuje się bezpośrednio, bez żadnych platform rekrutacyjnych. Wszystko zależy od uczelni, od kierunku studiów i od tego, czy kierunek jest objęty regulacją (numerus clausus).

Studia w Niemczech wymagają też przedłożenia certyfikatu językowego. Niemieckie uczelnie akceptują wiele różnych typów certyfikatów - w tym ten, który jest oferowany w naszej szkole: certyfikat DSD II. Dzięki temu, że podeszłam do tego egzaminu w czasach licealnych, nie musiałam się potem o nic martwić. Zajęcia DSD to nie są zwyczajne lekcje niemieckiego; to są zajęcia na najwyższym poziomie, które naprawdę przygotowują ucznia do podjęcia studiów za granicą, zarówno w aspekcie językowym jak i kulturowym. Bez różnicy na to, czy ktoś myśli o studiach w Niemczech, w Polsce, w Wielkiej Brytanii czy gdziekolwiek indziej - wszystkim polecam program DSD II. Życie jest pełne niespodzianek; nigdy nie wiadomo, kiedy znajomość języka niemieckiego może nam się przydać.

Wszystkich tych, którzy są zainteresowani studiami w Niemczech czy też w Wielkiej Brytanii, gdzie również aplikowałam, zapraszam do kontaktu ze mną przez Facebook. Z chęcią odpowiem na wszystkie Wasze pytania! Świat stoi dla nas otworem - nie bójmy się próbować naszych sił! Powodzenia!"

Alicja Szczurzewska

 

Cała społeczność szkolna życzy sukcesów na studiach i trzyma kciuki.

Dariusz Bossowski

II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

Klasy IV

klasa IV a - opiekun: p. prof. Łukasz Krawczyk, p. prof. Martin Janczyk

Magdalena Anikej, Natalia Bielecka, Daniel Dożynko, Weronika Dunaj, Jakub Gilewicz, Jan Głębocki, Mariusz Kossakowski, Oliwia Masalska, Stanisław Pańkowski, Mikołaj Sokołow, Filip Wiślak, Krzysztof Wnorowski, Barbara Zieniewicz, Jakub Zych

Klasa IV b – opiekun: p. prof. Agnieszka Zalewska, p. prof. Martin Janczyk

Olga Budnik, Marcin Daniluk, Dagmara Duda, Jakub Jatkowski, Kaja Krawczyk, Zuzanna Laskowska, Aleksandra Pannert, Urszula Popko, Daria Smakulska, Mikołaj Szejda, Łukasz Wasilczyk, Tomasz Wasilewski, Magdalena Wojnar

Klasa IV c,d - opiekun: p. prof. Sylwia Toczydłowska (wicedyrektor), p. prof. Martin Janczyk

Kinga Baran, Natalia Biała, Mateusz Bohdziewicz, Jan Dźwigaj, Maja Gryko, Wiktoria Grzech, Maciej Jarocki, Emilia Jasłowska, Mateusz Konopka, Natalia Krasucka, Kinga Kulesza, Emilia Kużelewska, Gabriel Mackiewicz, Anna Mucha, Patrycja Oniskiewicz, Emilia Szpakowska, Karolina Toczydłowska, Gabriela Tokajuk

Klasa IV e – opiekun: p. prof. Agnieszka Zalewska , p. prof. Martin Janczyk

Filip Fabjańczyk, Julia Geresz, Ewa Konopka, Michał Kubala, Marta Kusznerczuk, Małgorzata Olesińska, Jakub Olszański, Emilia Tyniewicka, Mateusz Właźniak

Klasa IV f - opiekun: p.prof. Barbara Kornieluk, p. prof. Martin Janczyk

Eliza Czyżewska, Julia Goryś, Kinga Kuberska, Michał Lipski, Olga Ryczkowska, Amelia Schmalz, Alexandra Tykocka-Crow

KLASY III

Klasa III a,b,c – opiekun: p. prof. Marta Zackiewicz-Wasilewska (wicedyrektor), p. prof. Martin Janczyk

Małgorzata Alifier, Maciej Bogusz, Jakub Bojczuk, Michał Burzyński, Gabriela Chojnowska, Piotr Kulik, Maja Łajkowska, Maja Maksimiuk, Krzysztof Nadulicz, Patrycja Pleszuk, Paweł Szutkiewicz, Aleksandra Trochimowicz

Klasa III d,e, f – opiekun: p. prof. Sylwia Toczydłowska (wicedyrektor), p. prof. Martin Janczyk

Tomasz Bagiński, Natalia Bąbczyńska, Błażej Bobowik, Konrad Bondarewicz, Aleksandra Grądzka, Luiza Amanda Kolendo, Maria Łupińska, Adam Ksawery Ogryzko, Gabriela Pleszuk, Weronika Wasilewska, Klaudia Woźniak, Mikołaj Zdrajkowski

Klasa III g – opiekun: p. prof. Łukasz Krawczyk, p. prof. Martin Janczyk

Iga Krawczyk, Natalia Rogucka, Zofia Sztabińska, Paulina Szutkiewicz, Zuzanna Wysocka, Gabriela Zalewska

KLASY II

Klasa II ab – opiekun p. prof. Marta Zackiewicz-Wasilewska (wicedyrektor)

Mateusz Bojko, Hanna Bołtuć, Anna Burbula, Wiktor Fronczyk, Amelia Gogolewska, Kamil Januszkiewicz, Michał Jarmoc, Szymon Jaszczołt, Gabriela Kundzicz, Natalia Malinowska, Małgorzata Milewska, Mateusz Moniuszko, Justyna Polińska, Zofia Pszczółka, Damian Rybnik, Radosław Skorupski, Magdalena Woronowicz, Mateusz Woźniak, Anna Wyszyńska, Błażej Zalewski

Klasa II cd - opiekun p. prof. Łukasz Krawczyk
Weronika Adamska, Roksana Chodziutko, Mateusz Cieśluk, Aleksandra Głowińska, Magdalena Grondek, Aleksandra Iwanowicz, Adam Kużelewski, Weronika Leosz, Maja Maksimowicz, Izabela Masłowska, Bartosz Pietruszkiewicz, Aleksander Radzaj, Zofia Rynkiewicz, Magdalena Sienkiewicz, Stanisław Skobodziński

Klasa II ef - opiekun p. prof. Agnieszka Zalewska

Aleksander Cisz, Urszula Ćmielewska, Sylwia Danowska, Marcelina Kruaze, Laura Misiak, Julia Danowska, Michał Jurczuk, Marta Kamińska, Iga Krawiec, Maja Kuchcińska, Piotr Kuźniarz, Przemysław Miękus, Julia Ostrowska, Kornelia Rogowska, Maria Wnorowska

KLASY I

Klasa I ab – opiekun p. prof. Łukasz Krawczyk

Karol Dakowicz, Aleksander Głębocki, Maciej Goroszewski, Ada Hryszko, Kacper Januszkiewicz, Michał Jóźwiak, Igor Jurewicz, Michał Karpiuk, Stanisław Kozłowski, Zuzanna Pęksa, Adam Sienkiewicz, Emilia Szczepańska, Grzegorz Wojciuk, Dominika Doroszko, Maria Jaroszewicz, Weronika Michniewicz, Weronika Rynkiewicz, Karol Wołkowycki, Aleksander Zdrajkowski

Klasa I d – opiekun p. prof. Monika Jaroszewicz

Mateusz Bagiński, Julia Grzegorczyk

Klasa I efg – opiekun p. prof. Marzena Rychter

Maria Łysiuk, Michalina Michniewicz, Gabriela Glińska, Karol Stocki, Patrick Anderson, Julia Czerniawska, Lena Czuż, Maksymilian Jankowski, Pola Panasewicz, Julian Rosołowski, Magdalena Wawrzeniuk

Szkoła Podstawowa Nr 53

Klasy 8

Klasa 8ab – grupa nr 1 – opiekun: p. prof. Marzena Rychter

Hanna Bartłomiejczuk, Alicja Bielecka, Maja Brzozowska, Julia Domalewska, Paula Domalewska, Stanisław Głowiński, Marta Lipska, Maria Małecka-Dobrogowska, Mateusz Puchalski, Weronika Faustyna Romanowska, Gabriela Sadowska, Kacper Sakowski, Jakub Sawicki, Natalia Anna Sienkiewicz, Livia Sopek, Zofia Waszkiewicz

Klasa 8ab – grupa nr 2 – opiekun p. prof. Monika Jaroszewicz

Barbara Borysiewicz, Szymon Budrowski, Wojciech Albert Dubij, Nikola Iwanowicz, Michał Karol Kamiński, Klaudia Kempisty, Szymon Lewicki, Bartłomiej Łapiński, Jakub Ławicki, Natalia Matwiejczuk, Michał Szymon Michalczuk, Aleksandra Michałowska, Barbara Orzel, Bartosz Pawlicz, Szymon Rogalewski, Hanna Zdanowicz

Klasa 8ab – grupa nr 3 – opiekun p. prof. Łukasz Krawczyk

Paulina Cudowska, Adam Cybulko, Maja Dobryniewska, Anna Jurczuk, Hanna Kapelewska, Magdalena Kotelczuk, Matylda Kryńska, Mikołaj Ławreszuk, Aleksandra Łukaszewicz, Weronika Ochocka, Magdalena Olszewska, Michaela Sushenok, Weronika Szałanda, Urszula Tołczyk, Zuzanna Trojgo, Paulina Wróblewska, Maria Zimnoch, Faustyna Żywno

Klasa 8ab – grupa nr 4 – opiekun p. prof. Agnieszka Rybicka

Amelia Grynczel, Aniela Anna Kruczkowska, Szymon Jakub Kuźniarz, Aleksandra Irena Makal, Adam Malinowski, Anna Ptaszyńska, Szymon Ptaszyński, Justyna Pul, Milena Rybaczek, Klaudia Skutnik, Karol Skutnik, Julia Sobczyńska, Magdalena Suszczyńska, Maciej Szeweluk, Piotr Wasilewski, Jakub Wilczyński, Juliusz Wyszyński

Klasy 7

Klasa 7ab – grupa nr 1 – opiekun p. prof. Agnieszka Zalewska

Michał Bujnowski, Tomasz Patryk Burzyński, Wiktor Dobryniewski, Oliwia Anna Hryń, Mikołaj Iwaniuk, Wiktoria Jakubowska, Maciej Justyński, Wojciech Jan Kramkowski, Jeremi Miniuk, Pola Daniela Protas, Wojciech Rakowski, Ignacy Tadeusz Sawicki, Aleksandra Tyszkiewicz, Gabriela Zalewska

Klasa 7ab – grupa nr 2 – opiekun p. prof. Monika Jaroszewicz

Matylda Bielecka, Michał Czarniecki, Amelia Filewicz, Piotr Jaszczuk, Tymoteusz Kamiński, Michalina Kuchcińska, Blanka Łukaszewicz, Łukasz Monieta, Zuzanna Raczkowska, Izabela Sławińska, Julia Surażyńska. Aleksandra Żukowska

Klasa 7ab – grupa nr 3 – opiekun p. prof. Agnieszka Rybicka

Iga Bartnikiewicz, Paulina Białous, Jakub Dawidziuk, Sara Franczyk, Karina Krętowska, Marta Bernadetta Lisowska, Nadia Michalik, Samanta Popielnickaja, Gabriela Roman, Hanna Sokólska, Antonina Szepietowska, Amelia Szymańska, Kacper Wnorowski, Julia Zubrycka, Karolina Anna Żmuda

Klasa 7ab – grupa nr 4 – opiekun p. prof. Barbara Kornieluk

Lena Dzięgielewska, Maria Gąsowska, Weronika Marta Hilik, Szymon Juchnik, Aniela Zuzanna Kowalewicz, Diana Weronika Lenkiewicz, Natalia Lubecka, Kinga Aleksandra Łęczycka, Olgierd Mackiewicz, Piotr Pęksa, Maria Helena Romek, Zofia Roszkowska, Dawid Sacharzewski, Mateusz Sar, Maja Snarska