1 grudnia 2025 r. w sali konferencyjnej Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego na ul Kilińskiego 16 odbyła się uroczystość wręczenia stypendiów Marszałka Województwa Podlaskiego.

Zarząd Województwa Podlaskiego przyznał 54 Uczniom z województwa stypendia za szczególne osiągnięcia w nauce za rok szkolny 2024/2025. Aż 28 Uczniów naszej szkoły otrzymało stypendia:  Maksymilian Jan Banachowicz 3E, Mateusz Bojko absolwent, Karolina Borysiewicz absolwentka, Bartłomiej Czech 3B, Pola Galińska 1F, Michalina Ignaciuk 1D, Jacek Jancewicz 4E, Kacper Januszkiewicz 4A, Kamil Januszkiewicz absolwent, Igor Jurewicz 4A, Jakub Kaliściak 1A, Miłosz Kozłowski 1A, Stanisław Kozłowski 4A, Kacper Kuryś absolwent, Piotr Łukasz Kuźniarz absolwent, Maciej Łukaszuk 4E, Aleksandra Irena Makal 3C, Adam Makarec absolwent, Tomasz Olszewski 4E, Miłosz Józef Paliński 1A, Aliaksei Pauliuchenka 1A, Tomasz Pogorzelski 3G, Adam Sienkiewicz 4A, Aleksander Trochimczyk absolwent, Jan Zadykowicz 3B, Pola Wiktoria Załęsa 3G, Julia Żebrowska 1A, Hanna Halavavhova 8A.

Stypendium otrzymali uczniowie z podlaskich szkół, którzy zdobyli najwyższe noty w olimpiadach, konkursach i turniejach wiedzy na szczeblach: wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym. Nasza szkoła ma najliczniejsze grono stypendystów Marszałka Województwa Podlaskiego spośród wszystkich szkół w województwie podlaskim.

 

Z radością przekazujemy, że do etapu okręgowego Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym awansowali: Maksymilian Banachowicz z kl. III E, Maciej Goroszewski z kl. IV A, Piotr Bielicki, Adam Kozłowski, Tomasz Olszewski, Leon Pilcicki i Mikołaj Sawoń z kl. IV E.

Opiekunem uczniów jest Pani prof. Alicja Potocka.

Serdecznie gratulujemy!

Michał Dobkowski

Liga superbohaterów literackich – bohaterowie lektur w świecie mediów społecznościowych - projekt realizowany w klasie 8 c

Jak wyglądałby profil społecznościowy bohatera literackiego? Jakimi zdjęciami by się dzielił, co napisałby w swoim opisie i kogo dodałby do grona znajomych? Z tym niecodziennym zadaniem zmierzyli się uczniowie klas ósmych w ramach drugiej odsłony projektu „Liga superbohaterów literackich” – konkursu na najlepszy profil społecznościowy bohatera literackiego.

Projekt łączył świat literatury ze współczesnymi formami komunikacji, pokazując, że klasyczne dzieła mogą być bliskie również dzisiejszym odbiorcom. Głównym celem było motywowanie uczniów do twórczego czytania, pogłębianie rozumienia postaci literackich oraz świadome korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej.

Na jednej stronie formatu A4 uczniowie tworzyli autorskie „profile”: projektowali zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle, opisywali bohatera poprzez podstawowe informacje (takie jak wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie czy rodzina), a także – według własnego pomysłu – rozbudowywali je o zainteresowania, relacje i cechy charakteru. Forma prac była dowolna, dzięki czemu każda z nich miała indywidualny, niepowtarzalny charakter.

Powstałe profile pokazały, że ósmoklasiści potrafią wnikliwie analizować bohaterów literackich, trafnie odczytywać ich motywacje i przekładać język literatury na współczesny kod kulturowy. Uczniowie wykazali się nie tylko kreatywnością, lecz także dojrzałością interpretacyjną i poczuciem estetyki.

Po zakończeniu konkursu nastąpi ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród rzeczowych. Wybrane prace zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły i staną się dowodem na to, że bohaterowie lektur świetnie odnajdują się również w realiach XXI wieku.

Bitwa na cytaty – kiedy słowo staje się argumentem -projekt realizowany w klasie 8a i 8b

Cytat to nie tylko ozdoba wypowiedzi – to narzędzie myślenia, argument i klucz do interpretacji. O tym przekonali się uczniowie klas ósmych, którzy wzięli udział w projekcie „Bitwa na cytaty”, realizowanym podczas lekcji języka polskiego.

Celem projektu było rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, kształcenie zdolności argumentowania, wzmacnianie kultury dyskusji oraz pogłębianie wrażliwości literackiej. Uczniowie wybierali po trzy cytaty z lektur obowiązkowych omawianych w klasach VII–VIII – takie, które niosły ważne problemy, wartości lub ukazywały postawy bohaterów. Każdy cytat musiał być zapisany precyzyjnie, z podaniem źródła, oraz opatrzony przemyślanym uzasadnieniem.

Kulminacyjnym momentem projektu były lekcyjne „bitwy”, zorganizowane w formie turnieju w parach. Uczniowie prezentowali wybrane cytaty, bronili ich znaczenia i przekonywali słuchaczy do swoich interpretacji. O zwycięstwie decydowało głosowanie klasy lub praca jury. Najlepsze cytaty przechodziły kolejne rundy, aż do wyłonienia finałowych „złotych myśli”.

Zwieńczeniem projektu było wspólne stworzenie plakatu „Złote myśli z lektur”, w formie papierowej lub cyfrowej. Uczniowie samodzielnie opracowywali układ graficzny, dbając o estetykę, czytelność i spójność całości. Projekt stał się nie tylko ćwiczeniem językowym, lecz także lekcją współpracy, dialogu i szacunku dla słowa.

„Bitwa na cytaty” pokazała, że literatura potrafi inspirować do rozmowy, sporu i refleksji – a dobrze dobrany cytat może być początkiem prawdziwej intelektualnej przygody.

Liga superbohaterów literackich – pocztówka z książki

Czy bohater literacki mógłby wysłać do nas pocztówkę? A jeśli tak – skąd by ją napisał i co chciałby przekazać? Na te pytania odpowiedzi szukali uczniowie klas siódmych, biorąc udział w ogólnoszkolnym projekcie „Liga superbohaterów literackich” – konkursie na najlepszą pocztówkę z książki.

Głównym celem przedsięwzięcia była promocja księgozbioru biblioteki szkolnej oraz rozbudzanie aktywności czytelniczej uczniów. Projekt zachęcał do twórczego i uważnego odbioru literatury, świadomego wyboru lektur oraz odkrywania zawartych w nich uniwersalnych wartości. Dzieło literackie stało się dla młodych uczestników nie tylko tekstem do omówienia, lecz źródłem inspiracji artystycznej i osobistej refleksji.

Zadaniem uczniów było wybranie bohatera literackiego i stworzenie autorskiej pocztówki: z jednej strony ilustracji lub kolażu oddającego klimat książki, z drugiej – krótkiej wiadomości napisanej z perspektywy wybranej postaci i zaadresowanej do dowolnego odbiorcy. Prace zachwycały różnorodnością form, pomysłowością i dojrzałością interpretacyjną. Bohaterowie znanych lektur „ożywali” w słowach uczniów, mówiąc własnym głosem, często zaskakująco trafnym i poruszającym.

5 grudnia 2025 roku nastąpi podsumowanie projektu, ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród rzeczowych autorom najlepszych prac. Pocztówki uczniów zostaną również opublikowane na stronie internetowej szkoły, aby mogły inspirować kolejnych czytelników.

Projekt udowodnił, że literatura wciąż ma moc – potrafi pobudzać wyobraźnię, uczyć wrażliwości i zapraszać do dialogu, nawet w formie… pocztówki z kart książki.

Zapraszamy na Warsztaty dla młodzieży - Sztuka wystąpień publicznych.

Warsztaty odbędą się w poniedziałek 8 grudnia w godz. 13:00- 14:30 sala 133, grupa 25 osób.

Prowadzący jest  pan Sylwester Mariusz Pilipczuk- certyfikowany neuro coach.

W czasie warsztatów nabędziecie umiejętności efektywnego przemawiania i prezentowania swoich pomysłów przed grupą ludzi. Poznacie kluczowe elementy sztuki wystąpień publicznych.

Zapisy w sekretariacie szkoły do 4 grudnia 2025 r.

Zapraszamy!

Dariusz Bossowski
dyrektor szkoły

Podkategorie