W ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” uczniowie naszej szkoły zaangażowali się w realizację projektu „Literatura – sztuka żywego słowa”.
Ważnym celem przyświecającym działaniom młodzieży było uświadamianie sobie i innym korzyści płynących z obcowania z literaturą, a przede wszystkim zwrócenie uwagi na wieloaspektowość książki jako tekstu kultury, czyli uwzględnianie nie tylko treści, wymowy utworu i jego wpływu na odbiorcę, ale też zwrócenie uwagi na takie elementy jak okładka czy szata graficzna. Zadaniem uczniów było również skupienie się na promowaniu pozycji z księgozbioru szkolnej biblioteki. Owe cele uczniowie klas drugich mogli realizować, przygotowując plakaty związanych z hasłem „Czytać każdy może”
Prace skupiające głównie uwagę na korzyściach płynących z czytania przygotowały trzy klasy – 2c, 2d i 2f.
Do tego, że warto mieć kontakt z literaturą , przekonują dwie prace wykonane przez klasę 2c. Na jednym z plakatów wymienione są również książki rekomendowane przez młodzież, a także jest rubryka, w której oglądający plakaty mogą wpisać inne polecane przez siebie teksty.
Uczniowie klasy 2d są autorami aż czterech plakatów zachęcających do obcowania z literaturą. Poza argumentami przemawiającymi za czytaniem na plakatach klasy 2d znalazły się cytaty z różnych dzieł, a także apel, by nie „oceniać książki po okładce”. Co ciekawe, by dotrzeć do szerszej grupy młodzieży, uczniowie zdecydowali się na użycie języka angielskiego.
„Poczuj magie książek” to hasło z plakatu klasy 2f, która przekonuje, że kontakt z literaturą m. in. rozwija umiejętności językowe, poszerza wiedzę, pozwala na lepsze zrozumienie innych ludzi czy po prostu pozwala się zrelaksować.
Pozostałe klasy skupiły się na promowaniu książek, które są do wypożyczenia w szkolnej bibliotece. Wśród promowanych tekstów znalazły się zarówno pozycje z kanonu lektur szkolnych, jak i książki chętnie czytane przez młodzież „bez przymusu” związanego z realizacją programów nauczania.
Najwięcej plakatów poświęconych promocji pozycji z księgozbioru naszej biblioteki wykonała klasa 2a, propagując bardzo różnorodne utwory. Wśród przygotowanych przez uczniów prac znalazły się 2 plakaty zachęcające do przeczytania „Skąpca” Moliera, a także plakaty promujące „Antygonę” Sofoklesa, „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, „Hobbita” J. R. R. Tolkiena oraz „Harrego Pottera” J. K. Rowling.
Do przeczytania „Harrego Pottera” zachęca też klasa 2e, jednocześnie podając różne odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego warto czytać?”
Jak wiadomo, młodzież bardzo chętnie sięga po utwory zaliczane do fantasy. Nie dziwi więc, że klasa 2b przekonuje do czytania powieści Naila Geimana pt. „Koralina”.
Z kolei klasa 2g wykonała plakat dotyczący książki poruszającej ważny problem społeczny, jakim jest zjawisko narkomanii. Ta książka to „My, dzieci z dworca ZOO” Christane F.
Wszystkie prace przygotowane w ramach projektu „Czytać każdy może” są częścią chętnie oglądanej przez uczniów wystawy znajdującej się na parterze budynku naszej szkoły.