Pierwsze dni listopada upłynęły w naszej szkole pod znakiem spotkań z Mistrzami, którzy poświęcili swoje życie zawodowe medycynie. Już 4 listopada swoją obecnością zaszczyciła nas Pani prof. dr hab. Anna Moniuszko-Malinowska, lekarz, specjalista chorób wewnętrznych, chorób zakaźnych oraz medycyny morskiej i tropikalnej. Pani Profesor pełni obecnie funkcję Prodziekana ds. Ewaluacji i Nauki Kolegium Nauk Medycznych Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Pomimo wielu obowiązków zawodowych Pani Doktor przyjęła zaproszenie dyrekcji i przybyła na spotkanie z uczniami szkoły podstawowej i liceum, żeby porozmawiać o studiach medycznych, specjalizacji, z którą związała swoją karierę zawodową oraz wyzwaniach wynikających z opieki nad pacjentem. Pani Profesor opowiedziała również o badaniach naukowych, które obok medycyny klinicznej, stanowią główny przedmiot jej zainteresowania. „Kocham naukę!” - to zdanie wypowiedziane przez Panią Doktor jest najlepszym wyrazem jej życiowej pasji i zawodowego zaangażowania.

Podczas rozmowy prowadzonej przez Urszulę Klimaszewską i Radosława Skorupskiego słuchacze dowiedzieli się, że Pani Profesor długo wahała się, którą ścieżką rozwoju zawodowego podążać, ponieważ w równym stopniu pasjonowała się matematyką i medycyną. Dlatego też zdecydowała się na studiowanie na dwóch uczelniach, a ostateczną decyzję o wyborze zajęcia podjęła, kiedy rozpoczęła pracę z pacjentami. Od tego momentu była przekonana, że „zawód lekarza to najcudowniejszy zawód na świecie”. Według gościa największe wyzwania czekają na studentów medycyny w pierwszych latach studiów, kiedy mogą oni czuć się przytłoczeni ogromną ilością materiału, który trzeba zapamiętać. To właśnie wtedy przydają się cechy, które zdaniem Pani Profesor są niezbędne w pracy lekarza: konsekwencja i pracowitość. Nagrodą za poświęcony czas i trud włożony w przygotowanie do zawodu jest satysfakcja, którą przynosi pomaganie innym. To właśnie dla takich chwil warto jest pokonywać kolejne trudności i wytrwale dążyć do wytyczonego celu. Jak stwierdziła Pani Doktor, jest to praca uskrzydlająca. Rozmówczyni podkreśliła także, że medycyna to dziedzina zespołowa, w której każdy ze specjalistów pełni istotną rolę.

Uczniowie, korzystając z możliwości rozmowy z ekspertem ds. chorób zakaźnych, byli także zainteresowani opinią Pani Profesor na temat skutecznych sposobów zapobiegania zakażeniom oraz wpływu postępu cywilizacyjnego na zdrowie człowieka. Pani Doktor przestrzegła zgromadzonych przed chorobami, które dzisiaj są dla nas szczególnie groźne. Zwróciła także uwagę na niebezpieczeństwo, jakie wynika z aktywności ruchów antyszczepionkowych. Ich działalność zdecydowanie można uznać za szkodliwą społecznie, zwłaszcza w kontekście ryzyka szerzenia się chorób zakaźnych.

Mamy nadzieję, że uczniowie, którzy mieli możliwość wysłuchania Pani Profesor, wykorzystają wiedzę i doświadczenie tak znakomitego gościa. Dzięki temu spotkaniu nie tylko łatwiej im będzie podjąć decyzję o wyborze studiów, ale również lepiej zrozumieć istotę współczesnych zagrożeń. To bardzo cenna nauka.

 

Drugi numer gazetki wifi

30 października w SP 32 w Białymstoku rozegrano Igrzyska Młodzieży Szkolnej w Badmintona. Nasze dziewczęta po bardzo dobrej grze uplasowały się na II miejscu i awansowały do Finału Województwa Podlaskiego.

Sklad drużyny:
- Adrianna Kabac 7b
- Helena Urban 7b
- Natalia Wilamowska 8b

W zawodach rywalizowali również chłopcy z SP 53, którzy zajęli VIII miejsce.

Sklad drużyny:
- Paweł Malinowski 7b
- Bartosz Piekutowski 7b
- Antoni Chorąży 7b
- Szymon Kozikowski 7c

Serdecznie gratulujemy!
Opiekunem drużyn jest Pani Agnieszka Mendelsberg

 

W piątek, 7 czerwca, odbyła się w naszej szkole wystawa przygotowana przez uczniów klasy 3f. Przez cały rok szkolny ramach przedmiotu Theory of Knowledge (teoria wiedzy) uczniowie klasy 3f IB DP zgłębiali zagadnienia związane z tym czym jest wiedza, co jest naturą wiedzy i w jaki sposób wiemy to, co uważamy, że wiemy, a dzisiejsza wystawa pozwoliła im pokazać w jaki sposób TOK działa w praktyce. Każdy uczeń w przygotowaniu do TOK Exhibition musiał zdecydować się na jedno z 35 pytań badawczych i wyszukiwał trzy przedmioty z życia codziennego, które ilustrowały wybrane przez niego zagadnienie. Pośród wybranych pytań badawczych znalazły się między innymi: Does some knowledge belong only to particular communities of knowers? (Czy niektóre rodzaje wiedzy należą wyłącznie do określonych społeczności znawców?), What is the relationship between knowledge and culture? (Jaki jest związek pomiędzy wiedzą i kulturą?) czy Who owns knowledge? (Kto jest właścicielem wiedzy?). Uczniowie klasy 3f nie zawiedli jeśli chodzi o wybór przedmiotów ilustrujących ich pytania. Na poszczególnych stoiskach mogliśmy zobaczyć globus, grę Scrabble, szydełkową ośmiornicę, deskorolkę, a nawet... pokrzywę! O tym jak te i wiele innych przedmiotów łączy się z konceptem wiedzy mogli przekonać się uczniowie klasy 2g IB MYP, którzy oglądali wystawę i przysłuchiwali się wystąpieniom swoich starszych kolegów. Jak podkreślają nauczycielki TOK, p. Emilia Makarska, p. Katarzyna Nikiciuk i p. Sylwia Roszkowska, TOK to przedmiot, który pozwala uczniom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia i zdolności do refleksji nad różnymi sposobami dochodzenia do wiedzy w jej różnych dziedzinach. TOK Exhibition pozwala uczniom zaprezentować umiejętność zastosowania sposobu myślenia, który uczeń poznaje w ramach lekcji, do sytuacji, które mają miejsce w rzeczywistości i stanowi jeden z dwóch elementów, które stanowią podstawę zaliczenia TOK. Drugim elementem jest TOK Essay czyli praca pisemna, nad którą uczniowie klasy 3f będą pracować w przyszłym roku szkolnym. Będziemy trzymać kciuki za jak najlepsze wyniki!
Justyna Sawicka

Z ogromną radością informujemy, że Zuzanna Boryszewska, Błażej Zalewski, Iwan Nesteruk, Jakub Sokół oraz Julia Maksimowicz zostali laureatami prestiżowego programu Inżynierowie Przyszłości i zdobyli mini-granty na realizację swoich autorskich projektów badawczych.  Projekty tych utalentowanych młodych naukowców znalazły się w gronie 100 najlepszych koncepcji edukacyjnych zgłoszonych w bieżącej edycji programu.
Każda z nagrodzonych koncepcji to efekt kreatywności, zaangażowania i wiedzy, a ich autorzy wykazali się wyjątkowym podejściem do rozwiązywania współczesnych wyzwań inżynieryjnych.

Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom i życzymy dalszych sukcesów!

Składamy również serdeczne podziękowania nauczycielom, którzy wspierali naszych laureatów w opracowywaniu koncepcji badawczych. Dzięki ich zaangażowaniu i współpracy młodzi inżynierowie mogą rozwijać skrzydła i realizować pomysły o potencjale zmieniającym przyszłość!

Podkategorie