Dwujęzyczność w SP 53
Klasy dwujęzyczne 7 i 8
Nauczanie dwujęzyczne – dlaczego?
W XXI wieku wyzwaniem dla systemów edukacyjnych stało się doprowadzenie do wykształcenia społeczeństwa opartego na wiedzy oraz funkcjonującego w warunkach globalnej wioski. Aby temu sprostać, pojawiła się potrzeba nauczania bilingwalnego (dwujęzycznego).
Na czym polega nauczanie dwujęzyczne?
Nauczanie dwujęzyczne to typ nauczania, który wykorzystuje język ojczysty i język obcy w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących. Nauczyciel realizuje treści programowe z wybranych zajęć edukacyjnych w dwóch językach. To zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe. W klasie dwujęzycznej uczniowie mają możliwość rozwijania swoich umiejętności językowych na zajęciach z języka angielskiego w wymiarze 6 godzin lekcyjnych tygodniowo. Ponadto dwujęzycznie nauczane są takie przedmioty jak: matematyka, historia, biologia, fizyka, chemia czy informatyka. Przedmioty te są realizowane w języku polskim przez nauczyciela dwujęzycznego. Na początku prowadzący uzupełnia zajęcia słownictwem z języka obcego. Wraz ze wzrostem umiejętności uczniów zwiększa zakres treści nauczanych w drugim języku.
Jak w praktyce wyglądają lekcje przedmiotów dwujęzycznych?
Nauczyciele przedmiotów nauczanych dwujęzycznie dostosowują poziom języka do możliwości grupy. Na lekcji przeważają metody aktywizujące oraz praca w małych grupach. Nowe słowa i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji, a następnie utrwalane. Teksty pisane oraz inne materiały wykorzystywane na zajęciach są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów. Nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy zarówno tradycyjnych metod (plansz, modeli) oraz możliwości, jakie dają nowoczesne technologie. Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściejrozmawiać w języku obcym między sobą oraz z nauczycielem.
Jakie są zalety nauczania dwujęzycznego?
- pomaga szybciej i lepiej opanować język obcy
- pozwala przyswoić różnego rodzaju treści w bardzo naturalnych sytuacjach
poprzez obcowanie z autentycznym językiem - pozwala na codzienne konwersacje i stały kontakt z językiem
- poszerza wiedzę na temat krajów języka obcego, związaną z kulturą, historią, geografią, literaturą, polityką, życiem codziennym, itd.
- otwiera uczniów na świat, poszerza horyzonty, uaktywnia, uczy kreatywności, tolerancji,
ciekawości świata, życia i ludzi - przygotowanie do kontynuacji nauki w oddziale dwujęzycznym i międzynarodowym w IB DP w II LO
Jakimi cechami powinien się charakteryzować kandydat do oddziału dwujęzycznego?
Taki kandydat powinien posiadać szerokie zainteresowania, mieć dobrą pamięć, lubić podróże i być ciekawym świata, być śmiałym, otwartym, łatwo nawiązującym kontakty z ludźmi, odznaczać się tolerancją i empatią, umieć pracować w grupach, być wytrwałym w dążeniu do celu.