The major educational objective within the scope of the school's actions is the pursuit of versatile students' development achieved through a harmonious realization of teachers' tasks concerning the curriculum, skills training and pedagogical activity.

Striving for universal growth of the students, the school undertakes many educational and pedagogical programs which:

  1. Strengthen open-mindedness and tolerance but at the same time underline student's own identity based on the cultural heritage of their motherland;
  2. Develop general knowledge and practical skills as well as the capability of understanding and defining the changing reality;
  3. Foster the bold search for the new and unknown but also the loyalty to the ethical principles.

Misja szkoły

Nadrzędnym celem działań edukacyjnych szkoły jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia poprzez harmonijną realizację przez nauczycieli zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Dążąc do wszechstronnego rozwoju ucznia, szkoła podejmuje się edukacyjnych i pedagogicznych przedsięwzięć, które:

  1. Wzmacniają otwartość i tolerancję przy jednoczesnym poszanowaniu własnejtożsamości, opartej na dziedzictwie kulturowym własnej ojczyzny,
  2. Rozwijają wiedzę ogólną oraz praktyczne umiejętności, a także zdolność do rozumienia i definiowania zmieniającej się rzeczywistości,
  3. Sprzyjają odkrywaniu nowego i nieznanego przy jednoczesnym poszanowaniu zasad etycznych.

W czerwcu 2017 r. nasza placówka rozpoczęła starania do oferowania programu International Baccalaureate Middle Years Programme IB MYP światowej organizacji IB International Baccalaureate a od września 2022 r. jesteśmy szkołą autoryzowaną co upoważnia nas do prowadzenia programu IB MYP.

Program International Baccalaureate Middle Years Programme oferowany jest w najlepszych i najbardziej prestiżowych szkołach na świecie dla uczniów w wieku 13-16 lat. Kształtuje on u uczniów umiejętność łączenia wiedzy z różnych przedmiotów w kontekście zagadnień z realnego świata i przykłada szczególną uwagę do rozbudzania w uczniach ciekawości i dociekliwości poprzez poszukiwania, badania, krytyczne myślenie, rozwijanie świadomości międzykulturowej i komunikacji oraz odpowiedzialności za własną naukę i refleksji nad własnymi postępami. Absolwenci szkoły realizującej IB MYP to osoby, które posiadają szeroki zakres wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej oraz przygotowane do kontynuowania nauki w szkołach na całym świecie. IB MYP korzysta ze szkolnych programów nauczania, co pozwala uczniom w pełni zrealizować polską podstawę programową i przygotować się do wszystkich wymaganych egzaminów zewnętrznych. MYP precyzuje zaś dość szczegółowo sposób, w jaki mają być nauczane treści, jak się mają ze sobą łączyć oraz jak poszczególne przedmioty mają ze sobą współgrać. Program zakłada potrzebę wszechstronnego kształcenia, wrażliwości międzykulturowej oraz interakcji ucznia z otoczeniem. Ponadto, jest to nauczanie holistyczne, kładące nacisk na współpracę, prezentacje, projekty, kreatywność, wolontariat a także wyciąganie wniosków z własnych doświadczeń związanych w procesem uczenia się. IB MYP wspomaga również rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, którego elementy pojawiać się będą na większości przedmiotów nauczanych w systemie dwujęzycznym. Zintegrowane nauczanie zakończone jest dodatkowo indywidualnym projektem w języku angielskim. Uczniowie realizują program w klasie VII i VIII Szkoły Podstawowej i będą mogli go kontynuować w kl. I i II Liceum. IB MYP jest też doskonałym wyborem dla uczniów planujących kontynuację nauki w klasie realizującej program Matury Miedzynarodowej IB Diploma Programme.


Szkoła Podstawowa nr 53 z Oddziałami Dwujęzycznymi is a candidate school* for the MYP. This school is pursuing authorization as an IB World. School IB World Schools share a common philosophy - a commitment to high-quality, challenging, international education- that we believe is important for our students.

* Only schools authorized by the IB Organization can offer any of its four academic programmes: the Primary Years Programme (PYP), the Middle Years Programme (MYP), the Diploma Programme (DP), or the Career-related Programme (CP). Candidate status gives no guarantee that authorization will be granted.

For further information about the IB and its programmes visit http://www.ibo.org.


Jeden z czterech programów oferowanych przez organizację IBO

  • został rozwinięty w latach 90-tych XX wieku
  • cztero- lub pięcioletni program międzynarodowy
  • przeznaczony dla uczniów w wieku 11-16 lat
  • nakładka na polski program nauczania

Materiał jest zorganizowany wokół 6 kontekstów:

  • tożsamość i relacje
  • orientacja w czasie i przestrzeni
  • kultura i twórczość własna
  • innowacje technologiczne
  • globalizacja i trwałość
  • uczuciowość i rozwój

Filozofia MYP

  • nauczanie holistyczne
  • uczenie poprzez działanie
  • uczeń w centrum procesu kształcenia
  • rozwijanie indywidualnych zdolności każdego ucznia
  • oferuje interdyscyplinarność nauczanych treści
  • ocenianie jest oparte na kryteriach
  • praca projektowa i wolontariat

Celem jest rozwijanie umiejętności:

  • komunikacji
  • zarządzania sobą
  • wyszukiwania, selekcji i analizy informacji
  • kreatywnego myślenia
  • umiejętności społecznych

MYP a polski system

KLASA 7 SP

  

MYP   YEAR 2

KLASA 8 SP

 

MYP   YEAR 3

KLASA 1 LO

 

MYP   YEAR 4

KLASA 2 LO

 

MYP   YEAR 5

Egzaminy FIT 1, FIT 2

Szkoła Podstawowa Nr 53 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Białymstoku dzięki współpracy z Instytutem Goethego stwarza swoim uczniom możliwość uzyskania potwierdzenia znajomości języka niemieckiego jako obcego (Deutsch als Fremdsprache).

Przystępując do egzaminów Fit In Detsch1 lub Fit In Deutsch2 opracowanych przez Goethe-Institut możesz uzyskać certyfikat znajomości języka niemieckiego.

 Dlaczego warto?

Certyfikat znajomości języka niemieckiego

  • otwiera perspektywy otrzymania ciekawej pracy
  • podnosi wartość CV w oczach pracodawcy jako potwierdzenie dodatkowych kwalifikacji
  • pozwala osiągać lepsze wyniki w nauce języka, gdy przyświeca jej konkretny cel

Egzamin Fit In Deutsch1 zakłada podstawową znajomość języka niemieckiego i odpowiada pierwszemu poziomowi (A1), a egzamin Fit In Deutsch2  przeprowadzany jest na poziomie A2 sześciostopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Zdając egzamin potrafisz na przykład:

  • zrozumieć wypowiedzi w sytuacjach z życia codziennego, proste pytania, wiadomości przekazywane przez telefon, informacje z radia i krótkie rozmowy,
  • wychwycić najważniejsze informacje w krótkich pisemnych komunikatach, ogłoszeniach, opisach, listach i prostych artykułach z prasy,
  • napisać krótką wypowiedź na własny temat,
  • przedstawić się i odpowiedzieć na pytania dotyczące własnej osoby,
  • postawić proste pytania i udzielać odpowiedzi w trakcie rozmów na tematy dotyczące ciebie,
  • formułować typowe prośby, apele lub pytania w sytuacjach z życia codziennego i reagować na nie.

Jak wygląda egzamin FIT?

Egzamin składa się z dwóch części:

1. Egzamin pisemny (60 minut)

  • słuchasz krótkich dialogów z życia codziennego, wiadomości telefonicznych, informacji z radia itp. i rozwiązujesz odnoszące się do nich zadania,
  • czytasz krótkie notatki, ogłoszenia, opisy osób, proste listy od czytelników albo krótkie teksty prasowe i rozwiązujesz odnoszące się do nich zadania,
  • piszesz krótki tekst w odpowiedzi na e-mail, list, ogłoszenie itp.

2. Egzamin ustny w grupie (FIT1) lub w parze (FIT2)

przedstawiasz się, zadajesz pytania dotyczące spraw związanych z dniem codziennym i odpowiadasz na pytania innych. Formułujesz prośby i reagujesz w znanych sobie sytuacjach na wypowiedzi twoich rozmówców.

Dalsze informacje na temat egzaminów FIT znajdziesz pod adresem:

https://www.goethe.de/ins/pl/pl/sta/war/prf/gzfit1.html (FIT1)

https://www.goethe.de/ins/pl/pl/sta/war/prf/gzfit2.html (FIT2)

Egzaminy Fit In Deutsch 1 oraz Fit In Deutsch2 jest przeprowadzany i oceniany na całym świecie według tych samych kryteriów. Prace pisemne i egzamin ustny oceniane są zawsze  na podstawie tych samych, jednolitych kryteriów przez dwóch egzaminatorów.

Mamy nadzieję, że wyżej opisane egzaminy zmotywują Was do dalszej efektywnej nauki języka niemieckiego w Szkole Podstawowej Nr 53 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Białymstoku.