Pytanie o sens ma jakiś sens

prof. Jerzy Jedlicki

Od września 2017 roku organizujemy w naszej szkole nowy projekt pt. „Poznaj Mistrza”. Są to spotkania z ludźmi kultury, nauki, sportowcami, przedsiębiorcami. Przede wszystkim z Gośćmi, którzy mają coś intersującego do powiedzenia, którzy inspirują, których warto wysłuchać. Głównym założeniem projektu jest rozwijanie zainteresowań ucznia, pokazywania różnych dróg kariery zawodowej, ale przede wszystkim najważniejsze jest samo spotkanie i rozmowa z kimś, kto osiągnął sukces, jest mistrzem w dziedzinie którą się zajmuje. Wierzymy, że ważne są takie spotkania, które inspirują, zmuszają do myślenia, do krytycznego spojrzenia na rzeczywistość w której żyjemy.

Zapraszamy bardzo różnych Gości, których łączy przede wszystkim jedno – mają nam wszystkim coś ważnego i interesującego do powiedzenia. Są to niespieszne rozmowy pozwalające na poznanie naszych bohaterów, wysłuchanie co według nich jest naprawdę ważne. Zapraszamy Gości, których lubimy, cenimy, przede wszystkim  chcemy słuchać. Takich, którzy odkryją przed nami nowe światy. Chcemy rozmawiać o wszystkim, wciągnąć do rozmowy naszych uczniów, nauczyć ich dialogu z kimś, z kim nie zawsze musimy się zgadzać. Chcemy pokazać też, że mimo zmian technologicznych, nowych mediów, szybkości naszego życia, powinniśmy znaleźć czas na swobodną i szczerą rozmowę.

Cykl spotkań ma być pomostem między naszymi uczniami a Gośćmi, służyć przekazywaniu wiedzy i doświadczeń. Żeby zabierać głos w jakiejś sprawie potrzebujemy wiedzy, umiejętności wyciągania wniosków, perspektywy i doświadczenia. Zapraszani przez nas Goście spełniają wszystkie te kryteria.

W jednej z chińskich bajek (Jak zostać mistrzem?) uczeń pytał Buddę o to  co należy zrobić żeby zostać mistrzem? Po wielu próbach, kiedy trochę znudzony opowiedział co potrafi („Potrafię pomóc drugiemu człowiekowi i uśmiechnąć się do niego”) usłyszał – jesteś Mistrzem. Wierzymy, że oprócz nauki powinniśmy jako szkoła wychowywać, uczyć szacunku, a przede wszystkim czerpać radość ze spotkania i obcowania z drugim człowiekiem.

Poszukajmy wspólnie odpowiedzi na pytania co ma naprawdę znaczenie. Profesor Jerzy Jedlicki mówił w jednym z wywiadów, że […] najistotniejsze są prawdziwe przeżycia. Pasje, poznawanie świata, rozumienia bliskich ludzi. Wierzymy, że te spotkania pozwolą przynajmniej w części sprostać tym celom. 

II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku posiada bogatą historię sportu. To w tych murach uczyło się czworo olimpijczyków Elżbieta Krawczuk-Trylińska, Małgorzata Guzowska-Nowak, Damian Czykier oraz przede wszystkim jedyny mistrz olimpijski z województwa podlaskiego - Wojciech Nowicki. Poniżej znajduje się książka opisujaca uczniów i absolwentów II Licuem, którzy reprezentowali sport szkolny na arenie miejskiej, wojewódzkiej, krajowej oraz międzynarodowej. Autorem książki jest nauczyciel wychowania fizycznego II LO Pan Karol Jakubowski.

Siła. Radość. Piękno. Z historii sportu II LO w Białymstoku (PDF 174 MB)

 

Dwujęzyczność w SP 53

Klasy dwujęzyczne 7 i 8

Obrazek dwujęzyczność klasy 7 i 8

Nauczanie dwujęzyczne – dlaczego?

W XXI wieku wyzwaniem dla systemów edukacyjnych stało się doprowadzenie do wykształcenia społeczeństwa opartego na wiedzy oraz funkcjonującego w warunkach globalnej wioski. Aby temu sprostać, pojawiła się potrzeba nauczania bilingwalnego (dwujęzycznego).

Na czym polega nauczanie dwujęzyczne?

Nauczanie dwujęzyczne to typ nauczania, który wykorzystuje język ojczysty i język obcy w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących. Nauczyciel realizuje treści programowe z wybranych zajęć edukacyjnych w dwóch językach. To zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe. W klasie dwujęzycznej uczniowie mają możliwość rozwijania swoich umiejętności językowych na zajęciach z języka angielskiego w wymiarze 6 godzin lekcyjnych  tygodniowo.  Ponadto dwujęzycznie nauczane są takie przedmioty jak: matematyka, historia, biologia, fizyka, chemia czy informatyka. Przedmioty te są realizowane w języku polskim przez nauczyciela dwujęzycznego. Na początku prowadzący uzupełnia zajęcia słownictwem z języka obcego. Wraz ze wzrostem umiejętności uczniów zwiększa zakres treści nauczanych w drugim języku.

Jak w praktyce wyglądają lekcje przedmiotów dwujęzycznych?

Nauczyciele przedmiotów nauczanych dwujęzycznie dostosowują poziom języka do możliwości grupy. Na lekcji przeważają metody aktywizujące oraz praca w małych grupach. Nowe słowa i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji, a następnie utrwalane. Teksty pisane oraz inne materiały wykorzystywane na zajęciach są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów. Nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy zarówno tradycyjnych metod (plansz, modeli) oraz możliwości, jakie dają nowoczesne technologie. Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściejrozmawiać w języku obcym między sobą oraz z nauczycielem.

Obrazek nr 2 - dwujęzyczność

Jakie są zalety nauczania dwujęzycznego?

  • pomaga szybciej i lepiej opanować język obcy
  • pozwala przyswoić różnego rodzaju treści w bardzo naturalnych sytuacjach
    poprzez obcowanie z autentycznym językiem
  • pozwala na codzienne konwersacje i stały kontakt z językiem
  • poszerza wiedzę na temat krajów języka obcego, związaną z kulturą, historią, geografią, literaturą, polityką, życiem codziennym, itd.
  • otwiera uczniów na świat, poszerza horyzonty, uaktywnia, uczy kreatywności, tolerancji,
    ciekawości świata, życia i ludzi
  • przygotowanie do kontynuacji nauki w oddziale dwujęzycznym i międzynarodowym w IB DP w II LO

Jakimi cechami powinien się charakteryzować kandydat do oddziału dwujęzycznego?

Taki kandydat powinien posiadać szerokie zainteresowania, mieć dobrą pamięć, lubić podróże i być ciekawym świata, być śmiałym, otwartym, łatwo nawiązującym kontakty z ludźmi, odznaczać się tolerancją i empatią, umieć pracować w grupach, być wytrwałym w dążeniu do celu.

Obraz nr 3 - dwujęzyczność