2022

Fossil fuels vs. alternative sources of energy
Zasoby naturalne Ziemi się kurczą, w związku z czym ceny tradycyjnych paliw rosną. Korzystanie z konwencjonalnych źródeł energii powoduje znaczne zanieczyszczenie środowiska naturalnego.

  1. Jakie są inne niż konwencjonalne metody pozyskiwania energii?
  2. Jakie są zalety i wady alternatywnych źródeł energii?
  3. Jaki jest wpływ różnych sposobów pozyskiwania energii na stan środowiska przyrodniczego?

Praca nad projektem grupy przedmiotów ścisłych pozwoliła odpowiedzieć na te i inne związane z tym niezwykle aktualnym problemem pytania. Opierając się na najnowszych publikacjach i wykorzystując wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów szkoły uczniowie klasy 3 f 1 przygotowali artykuły do gazetki IB Times.  Gazetka IB TIMES Sep/Oct 2022
Zmiana sposobu myślenia o źródłach energii jest szansą dla przyszłych pokoleń na lepsze życie

Tablica szkolna - napisy po angielsku

Uczniowie przy komputerze

 

2019

Plastic: a curse or a blessing?- project dotyczący negatywnych i pozytywnych aspektów użycia plastiku
Uczniowie i nauczyciele realizujący program przedmiotów ścisłych zakończyli międzyprzedmiotowy projekt dotyczący różnorodnych aspektów użycia plastiku. Doceniając wagę tego problemu we współczesnym świecie uczniowie w grupach przedmiotowych przygotowali prezentację multimedialną obrazującą negatywny wpływ makro- i mikroplastiku na środowisko, na ludzkie zdrowie, analizowali budowę chemiczną związków wchodzących w skład plastiku, ich własciwości fizyczne oraz sposoby pozbywania się tego tworzywa z naszego otoczenia, jak również przedstawili propozycje rozwiązań pozwalających na zastąpienie plastiku materiałami biodegradowalnymi. Grupa informatyczna wyjaśniła istotę działania drukarek 3D. Uwieńczeniem naszego projektu jest prezentacja przygotowana dla kolegów i koleżanek z innych klas, mająca na celu uświadomienie zagrożeń, które niesie ze sobą kumulacja plastiku w środowisku.

2018

IBrain
Projekt zatytułowany IBrain miał na celu połączenie osiągnięć dziedzin nauk ścisłych takich jak neurologia, ewolucjonizm, biofizyka, techniki komputerowe w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak działa ludzki mózg? Grupa biologiczna skupiła się na porównaniu ludzkiego i zwierzęcego mózgu z perspektywy procesów ewolucyjnych oraz zainteresowała się technikami pozwalającymi usprawnić pracę mózgu. Grupa chemiczna zaprezentowała trzy grupy substancji psychoaktywnych i ich wpływ na pracę ludzkiego mózgu w zakresie zmian nastroju, świadomości, percepcji i zachowania. Grupa fizyczna przestudiowała zastosowania technik skanowania mózgu takich jak rezonans magnetyczny i tomografia komputerowa w badaniu zaburzeń różnego typu. Grupa komputerowa natomiast szukała analogii pomiędzy ludzkim mózgiem i sztuczną inteligencją. Uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami, prezentowali wnioski płynące z analizy różnorodnych źródeł naukowych w postaci prezentacji multimedialnej. Ciekawym i pożytecznym pomysłem było także przygotowanie krótkiego filmu podsumowującego prezentację i skierowanego do uczniów naszej szkoły. Ponadto uczestnicy projektu rozwiesili na korytarzach szkolnych plakaty, które promowały całe przedsięwzięcie. I tak burza uczniowskich mózgów pozwoliła znaleźć odpowiedzi na wiele postawionych na początku pytań.

2017

Masters of Science Quiz
Zeszłoroczny project miał po raz pierwszy formułę teleturnieju. Uczniowie w grupach przedmiotowych przygotowali zestawy pytań dotyczących odkryć naukowych w dziedzinie nauk ścisłych nagrodzonych Noblem, lub innymi prestiżowymi nagrodami. Uczestnicy quizu startujący w grupach odpowiadali na pytania z wylosowanej przez siebie kategorii: informatyka, chemia, fizyka, biologia (medycyna). Wybierali pomiędzy pytaniami o różnym stopniu trudności za 1, 2 lub 3 punkty. Jury złożone z ekspertów w danej dziedzinie decydowało o poprawności odpowiedzi. Zwycięska drużyna została uhonorowana specjanie przygotowanymi na tę okazję medalami. Quiz był dla wszystkich uczestników świetną okazją do odświeżenia wiedzy z przedmiotów scisłych, a atmosfera współzawodnictwa i rywalizacji sprawiła, że spędziliśmy czas w lużnym, koleżeńskim nastroju.

2016

How much physics is there in biology, chemistry and computer science? (Ile fizyki jest w biologii, chemii i informatyce?). Pomysł polegał na szukaniu powiązań pomiędzy pokrewnymi dziedzinami nauki jakimi są nauki przyrodnicze. Uczniowie realizujący program fizyki skoncentrowali się na dwóch zagadnieniach istotnych we współczesnym świecie, t.j. sposobach przekazu informacji w przyrodzie oraz poszukiwaniu źródeł energii. Swoje spostrzeżenia przekazali w formie prezentacji i filmu. Grupa chemiczna zajęła się analizą codziennych, rutynowych czynności: wstawanie, przemieszczanie się, uderzanie, mycie zębów, jedzeni, i opisała je zasadami biologii, fizyki, chemii i informatyki. Produktem finalnym był film. Grupa informatyczna zainteresowała się superkomputerami, symulacjami w fizyce i astronomii, analizą fal dźwiękowych za pomocą komputerów, biologicznymi bazami danych, bioinformatyką. Grupa biologiczna w humorystyczny sposób udowodniła, że biologia jest wszędzie. Uczniowie nakręcili film, w którym spierali się co do ważności różnych dziedzin nauki. Prezentacje uczniów uświadomiły wszystkim uczestnikom projektu, jak bardzo przedmioty te się przenikają i jak doskonale potrafią się uzupełniać.

2015

The milestones in scientific research in the field of biology, chemistry, computer science, medical science and physics (Przełomowe odkrycia naukowe w dziedzinie biologii, chemii, informatyki, nauk medycznych i fizyki). Kolejny projekt miał skupić uwagę uczniów na dokonaniach naukowców i na korzyściach płynących z przełomowych odkryć dla kolejnych pokoleń. Uczniowie w grupach przedmiotowych przygotowali prezentacje lub filmy. Ciekawym elementem były wywiady przeprowadzone z ludźmi nauki (lekarze, pracownicy naukowi), w których wypowiedzieli się oni na temat praktycznych zastosowań wynalazków t.j. leki hormonalne, laser, i przełomowych odkryć, np. poznanie struktury cząsteczki chemicznej, cząsteczki DNA.
Filmy i prezentacje umieściliśmy na stronie internetowej szkoły.

2014

The physical, chemical and biological properties of water in ecosystems of different level of pollution (Fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości wody w ekosystemach o różnym stopniu zanieczyszczenia). Pierwszy projekt obejmował analizę jakościową wody pobranej z dwóch rzek o różnym stopniu czystości: rzeki Krzemianka i rzeki Biała przepływającej przez Białystok. Uczniowie pracowali w trzech grupach przedmiotowych. Grupa biologiczna wyłowiła próbki zooplanktonu (postacie dorosłe bezkręgowców oraz ich larwy), następnie przy pomocy klucza do oznaczania bezkręgowców, lup i mikroskopu określiła przynależność gatunkową organizmów wskaźnikowych. Grupa chemiczna przeprowadziła badania obejmujące zawartość tlenu rozpuszczonego w wodzie, oznaczanie zasadowości i kwasowości, zawartość dwutlenku węgla oraz badanie flory bakteryjnej w Stacji Uzdatniania wody w Białymstoku. Grupa fizyczna skupiła sie na badaniu przewodnictwa właściwego wody, przejrzystości i temperatury. Grupa informatyczna pomogła opracować zgromadzone przez uczniów materiały w formie prezentacji multimedialnej. Zwieńczeniem i podsumowaniem projektu była finałowa prezentacja uczniów kl. 3h dla kl. 2h.

Link do Padleta

21 listopada Dyrekcja, uczniowie oraz nauczyciele uczestniczyli w Liturgii Świętej sprawowanej w intencji szkoły z okazji 100-lecia istnienia II LO im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej. Liturgię w cerkwi p.w. Świętego Ducha w Białymstoku sprawowali: ks. mitrat Jerzy Boreczko, ks. mitrat Andrzej Bierezowiec, ks. prot. Mirosław Filimoniuk, ks. prot. Andrzej Popławski, ks. Piotr Omelczuk, ks. Sylwester Klebus oraz absolwenci naszej szkoły ks. Jan Tichoniuk, ks. Wiaczesław Perek i ks. Piotr Pietrowski.

Wszystkim uczestniczącym w nabożeństwie serdecznie dziękuję za wspólną modlitwę.                    

                                                                         Magdalena Łaszczuk