Przywołane słowa opisują temat kolejnego spotkania, które 23 października odbyło się w szkole w związku z projektem „Poznaj Mistrza”. Tym razem swoją obecnością zaszczyciła uczniów liceum Pani adw. dr Agnieszka Zemke-Górecka. Pani Mecenas prowadzi w Białymstoku kancelarię prawniczą, jest mediatorem i arbitrem. Łączy sprawowanie funkcji prezesa Centrum Mediacyjnego przy Krajowej Izbie Gospodarczej     z pracą na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.

Dzięki życzliwości zaproszonego gościa uczniowie mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką zawodów prawniczych, w tym szczególnie profesji adwokata. Dowiedzieli się, że osobę, która zamierza wykonywać zawód mecenasa czy radcy prawnego, powinna cechować empatia i profesjonalizm. Pani Mecenas opowiedziała również o codziennej pracy i obowiązkach wynikających z prowadzenia własnej kancelarii. Zdradziła słuchaczom, że w kontakcie z klientem najważniejsza jest uważność i aktywne słuchanie. Dzięki tym cechom dobry prawnik jest w stanie spełnić oczekiwania osoby, która potrzebuje pomocy. Z kolei podczas rozprawy w sądzie adwokat musi pamiętać, że jest to miejsce, które można porównać do teatru, więc każdy gest i słowo może mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy.

W trakcie rozmowy, prowadzący Julia Matys i Mikołaj Ostapkowicz z klasy 4A przywołali inicjatywę, którą zaplanowała i zrealizowała w naszej szkole Pani Mecenas. Było to szkolenie w zakresie mediacji szkolnej i rówieśniczej. Jak podkreśliła rozmówczyni,   wiedza na ten temat może być wykorzystana przez każdego z nas na co dzień i pomóc     w budowaniu dobrych relacji, ponieważ „w mediacji mówi się o przyszłości”.

W imieniu organizatorów spotkania oraz wszystkich uczestników tego wydarzenia serdecznie dziękujemy Pani dr Agnieszce Zemke-Góreckiej za życzliwość i poświęcony czas. Z pewnością liczne grono słuchaczy, zainspirowane charyzmą i sukcesami zawodowymi Gościa, zechce zrealizować swoje marzenia o studiach prawniczych. Jeśli zdecydują się podążać tą drogą, niech towarzyszą im słowa Pani Mecenas, która powiedziała, że „prawdziwym wyzwaniem jest realizacja własnych marzeń” i zawsze trzeba podążać za głosem serca.

Serdecznie zapraszamy do udziału w Mistrzostwach w Projektowaniu Gier Komputerowych - Turniej Trójamiczny. Turniej Trójgamiczny to konkurs przeznaczony dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych oraz ich nauczycieli. Zespoły uczniowskie będą pracować nad własnymi grami przez kilka miesięcy pod okiem specjalistów i specjalistek z branży. Każdy team zostanie przydzielony do swojego kantonu, którego siedzibą będzie jedno z miast, w naszym przypadku Białystok.
Celem mistrzostw jest aktywizacja społeczności szkolnej pod kątem rozwoju projektowania gier komputerowych poprzez zapewnienie wsparcia metodycznego i merytorycznego.

Wydarzenia w ramach Turnieju:
-Konferencje Przydziału połączone ze szkoleniami i warsztatami prowadzonymi przez uznane autorytety z branży gamingowej.
-Wyjazdy Edukacyjne.
-Zjazdy edukacyjne.
-Gala Finałowa.
-Warsztaty w studiu gier dla zwycięskich zespołów.

Rekrutacja odbywa się online i trwa do 28 października.
Osoby chętne prosimy o zgłaszanie chęci wzięcia udziału w konkursie do nauczycieli informatyki.

Więcej o konkursie: https://linktr.ee/turniejtrojgamiczny
Regulamin konkursu: https://t3g.pl/regulamin/
Formularz rejestracyjny: https://t3g.pl/zgloszenia3ed/

Zachęcamy do udziału w konkursie!

Mateusz Karanowski

Jak co roku, zapraszamy wszystkich chętnych uczniów Liceum i Szkoły Podstawowej do wzięcia udziału w Szkolnej Internetowej Grze Giełdowej. Rywalizując z zespołami z całego kraju uczniowie będą mieli możliwość zdobycia nie tylko wiedzy dotyczącej inwestowania na rynkach kapitałowych, a także zdobycia wielu nagród pieniężnych i rzeczowych. Suma nagród pieniężnych to aż 100000 zł!
Zgłoszenia chętnych osób z LO i SP proszę kierować bezpośrednio do koordynatora SIGG- Macieja Łuszczewskiego do 30.10.2024r.

Poniżej link promujący Szkolną Internetową Grę Giełdową:
https://www.youtube.com/watch?v=-O2HdWOuBQI

Koordynator gry: Maciej Łuszczewski

 

22 października 2024 r.  wyłoniliśmy czterech najlepszych graczy w kategorii dziewcząt i chłopców II LO.
Po uroczystym otwarciu turnieju przez Panią Dyrektor Sylwię Toczydłowską rozpoczęła się bardzo emocjonująca rywalizacja.
Mistrzynią została Zaryna Yurchyk kl.2G, II miejsce zajęła Karolina Godlewska kl.2C, ,III miejsce Julia Arferowicz kl.2D, IV miejsce zdobyła Samanta Popielnickaja kl.1C.
Mistrzem został Maciej Justyński kl.1C,II miejsce wywalczył Filip Włodkowski kl.3C, III miejsce Hubert Sosnowski kl.2C, zaś IV miejsce zdobył Piotr Pęksa kl.1A.
Podczas zakończenia mistrzostw Pan Dyrektor wręczył zwycięzcom pamiątkowe medale, dyplomy i słodkości.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom a zwycięzcom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Organizatorzy:
p .prof.Agnieszka Mendelsberg
p.prof.Urszula Kunowska
p.prof.Andrzej Czołpiński

Wraz z nadejściem nowego roku szkolnego wszyscy uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego zaangażowali się w realizację poszczególnych etapów projektu „Literatura – sztuka żywego słowa”. Został on przygotowany i przeprowadzony w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Dzięki inicjatywie Ministerstwa Edukacji Narodowej szkoła pozyskała środki finansowe na zakup nowości wydawniczych do biblioteki szkolnej. Nie jest to jednak jedyna korzyść, jaka wiąże się z uczestnictwem w programie, ponieważ jego celem jest przede wszystkim pobudzenie aktywności czytelniczej uczniów oraz uświadomienie im korzyści płynących z kontaktu z literaturą.

            Realizacji tych założeń służyły różnorodne działania, które wymagały wykorzystania    księgozbioru biblioteki szkolnej. Jako pierwsi swój projekt o nazwie „Patroni 2024” zrealizowali uczniowie klas czwartych. Istotą tego wydarzenia była głośna lektura dzieł wybitnych twórców literatury polskiej. Zostali oni uhonorowani przez Sejm i Senat RP tytułem „Patronów Roku 2024”. W gronie wyróżnionych znaleźli się poeci, prozaicy, publicyści oraz dramaturdzy, których twórczość jest powszechnie znana i ceniona.

            I tak w jesienne, słoneczne dni młodzież z klas maturalnych wraz z wychowawcami udała się do szkolnej biblioteki, żeby wypożyczyć ulubione pozycje książkowe, a następnie oddać się lekturze. Czytano wszędzie. Zza drzwi nowej auli dochodziły piękne pod względem estetycznym i etycznym słowa utworów autorstwa Czesława Miłosza, które poruszały serca i umysły uczniów klasy 4B, wzywając ich do sprzeciwu wobec zła i obrony wartości humanistycznych.

Poetyckie słowo urzekło także uczniów z klasy 4f. Oni z kolei, zasiadłszy na wygodnych siedziskach na szkolnym korytarzu, sięgnęli do bogatej pod względem tematyki poezji Kazimierza Wierzyńskiego.  W jego utworach radość z życia i zachwyt nad pięknem świata przeplatają się z głęboką refleksją nad tajemniczą naturą świata i wezwaniem do obrony ojczyzny.

Ale nie tylko tomiki poezji trafiły w ręce uczniów. Także dzieła wybitnych prozaików zyskały uznanie w oczach przyszłych maturzystów. Szczególną sympatią obdarzyli oni Melchiora Wańkowicza – pisarza, dziennikarza, reportażystę i publicystę. Jedno z jego najbardziej popularnych dzieł, zbiór gawęd wspomnieniowych pt. „Tędy i owędy”, wybrali do głośnej lektury uczniowie klasy 4D. Kolejne czytane przez uczniów opowieści nie tylko zabierały słuchaczy wprost ze szkolnego korytarza w podróż w czasie i przestrzeni, ale także poruszały ich emocje, czasem budząc śmiech, niekiedy wzruszenie.

W zupełnie innym otoczeniu rozbrzmiewała opowieść opisana w książce pt. „Na tropach Smętka”. To właśnie tę lekturę zabrali ze sobą na wyprawę kajakową po rzece Krutyni uczniowie klasy 4C. Nie mogli wybrać lepiej, ponieważ utwór jest relacją z podróży po Warmii i Mazurach, jaką Melchior Wańkowicz odbył ze swoją córką „Tili”. Tym razem tropem tytułowego Smętka wyruszyli ciekawi kultury i historii tego regionu uczniowie II Liceum.

Z kolei maturzyści z klasy humanistycznej – 4E sięgnęli do prozy Marka Hłaski określanego mianem kaskadera literatury. Czytając jego utwory, starali się zrozumieć, na czym polegał fenomen pisarza i człowieka, który wymykał się wszelkim schematom, a w jednym ze swoich utworów pisał: „Wierzę w bunt jako najwyższą wartość młodości. Wierzę w bunt jako najwyższą formę nienawiści do terroru, ucisku i niesprawiedliwości i wierzę również w to, że nie ma buntu bez celu..”.

Z pewnością do grona buntowników należy również Witold Gombrowicz – ostatni z wielkich twórców literatury polskiej wyróżniony tytułem Patrona 2024 roku i autor powieści pt. „Ferdydurke”. To właśnie ten awangardowy tekst wybrali do głośnej lektury uczniowie klasy 4A. Uciekając od formy, udali się wraz z wychowawcą poza mury szkoły i tam, z dala od gęby typowego ucznia i belfra, czytali o losach Józia, który podlega nieustannemu upupianiu.

I tak realizacja projektu czytelniczego w klasach czwartych dobiegła końca. Życzymy wszystkim uczniom, by czas, który poświęcili na głośną lekturę wybranych dzieł, zaowocował sukcesem na egzaminie maturalnym z języka polskiego.  A tych, którzy książek nie czytają, żegnamy parafrazą słów z powieści „Ferdydurke”: „Koniec i bomba. A kto nie czytał ten trąba”.

Podkategorie