Liga superbohaterów literackich – bohaterowie lektur w świecie mediów społecznościowych - projekt realizowany w klasie 8 c

Jak wyglądałby profil społecznościowy bohatera literackiego? Jakimi zdjęciami by się dzielił, co napisałby w swoim opisie i kogo dodałby do grona znajomych? Z tym niecodziennym zadaniem zmierzyli się uczniowie klas ósmych w ramach drugiej odsłony projektu „Liga superbohaterów literackich” – konkursu na najlepszy profil społecznościowy bohatera literackiego.

Projekt łączył świat literatury ze współczesnymi formami komunikacji, pokazując, że klasyczne dzieła mogą być bliskie również dzisiejszym odbiorcom. Głównym celem było motywowanie uczniów do twórczego czytania, pogłębianie rozumienia postaci literackich oraz świadome korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej.

Na jednej stronie formatu A4 uczniowie tworzyli autorskie „profile”: projektowali zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle, opisywali bohatera poprzez podstawowe informacje (takie jak wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie czy rodzina), a także – według własnego pomysłu – rozbudowywali je o zainteresowania, relacje i cechy charakteru. Forma prac była dowolna, dzięki czemu każda z nich miała indywidualny, niepowtarzalny charakter.

Powstałe profile pokazały, że ósmoklasiści potrafią wnikliwie analizować bohaterów literackich, trafnie odczytywać ich motywacje i przekładać język literatury na współczesny kod kulturowy. Uczniowie wykazali się nie tylko kreatywnością, lecz także dojrzałością interpretacyjną i poczuciem estetyki.

Po zakończeniu konkursu nastąpi ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród rzeczowych. Wybrane prace zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły i staną się dowodem na to, że bohaterowie lektur świetnie odnajdują się również w realiach XXI wieku.

Bitwa na cytaty – kiedy słowo staje się argumentem -projekt realizowany w klasie 8a i 8b

Cytat to nie tylko ozdoba wypowiedzi – to narzędzie myślenia, argument i klucz do interpretacji. O tym przekonali się uczniowie klas ósmych, którzy wzięli udział w projekcie „Bitwa na cytaty”, realizowanym podczas lekcji języka polskiego.

Celem projektu było rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, kształcenie zdolności argumentowania, wzmacnianie kultury dyskusji oraz pogłębianie wrażliwości literackiej. Uczniowie wybierali po trzy cytaty z lektur obowiązkowych omawianych w klasach VII–VIII – takie, które niosły ważne problemy, wartości lub ukazywały postawy bohaterów. Każdy cytat musiał być zapisany precyzyjnie, z podaniem źródła, oraz opatrzony przemyślanym uzasadnieniem.

Kulminacyjnym momentem projektu były lekcyjne „bitwy”, zorganizowane w formie turnieju w parach. Uczniowie prezentowali wybrane cytaty, bronili ich znaczenia i przekonywali słuchaczy do swoich interpretacji. O zwycięstwie decydowało głosowanie klasy lub praca jury. Najlepsze cytaty przechodziły kolejne rundy, aż do wyłonienia finałowych „złotych myśli”.

Zwieńczeniem projektu było wspólne stworzenie plakatu „Złote myśli z lektur”, w formie papierowej lub cyfrowej. Uczniowie samodzielnie opracowywali układ graficzny, dbając o estetykę, czytelność i spójność całości. Projekt stał się nie tylko ćwiczeniem językowym, lecz także lekcją współpracy, dialogu i szacunku dla słowa.

„Bitwa na cytaty” pokazała, że literatura potrafi inspirować do rozmowy, sporu i refleksji – a dobrze dobrany cytat może być początkiem prawdziwej intelektualnej przygody.

Zapraszamy na Warsztaty dla młodzieży - Sztuka wystąpień publicznych.

Warsztaty odbędą się w poniedziałek 8 grudnia w godz. 13:00- 14:30 sala 133, grupa 25 osób.

Prowadzący jest  pan Sylwester Mariusz Pilipczuk- certyfikowany neuro coach.

W czasie warsztatów nabędziecie umiejętności efektywnego przemawiania i prezentowania swoich pomysłów przed grupą ludzi. Poznacie kluczowe elementy sztuki wystąpień publicznych.

Zapisy w sekretariacie szkoły do 4 grudnia 2025 r.

Zapraszamy!

Dariusz Bossowski
dyrektor szkoły

Do etapu II olimpiady zakwalifikowały się:
- Michalina Anna Głowacki kl. 8a;
- Laura Rybak kl. 8b.

Koordynator olimpiady:
Magdalena Uryn

28 listopada 2025 roku był dniem pełnym uśmiechów, radości, muzyki i wspaniałych wspomnień, ponieważ obchodziliśmy nasze wyjątkowe Święto Szkoły!

Dyrektor szkoły Pan Dariusz Bossowski przywitał wszystkich zgromadzonych nauczycieli oraz uczniów. Podkreślił, że „Dziś upamiętniamy dwie ważne daty: 106. rocznicę powstania szkoły i 26. przywrócenia szkole imienia Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej. To wyjątkowy moment, by przypomnieć historię II Liceum Ogólnokształcącego i podtrzymywać pamięć o naszej patronce”; nazywanej przez historyków jedną z najznakomitszych Polek.

Święto Szkoły to niezwykle ważny dzień w życiu naszej całej szkolnej społeczności. To czas przywoływania bogatej historii szkoły, doceniania teraźniejszości oraz wyznaczania nowych celów na przyszłość.
Niezwykle podniosłym momentem Święta było wprowadzenie sztandarów szkoły – tych historycznych, którym cześć oddawały starsze pokolenia, jak i współczesnego, przed którym dzisiaj uczniowie składają uroczyste ślubowanie w pierwszym roku swojej nauki. Mianowicie, jako pierwszy wprowadzono sztandar szkoły z 1932 roku, następnie sztandar szkoły z 1960 roku, w dalszej kolejności sztandary: z 1976 roku oraz 1999 roku.

Szczególnie ważnym i symbolicznym momentem uroczystości było przekazanie władzy książęcej i zaszczytu reprezentowania szkoły przez ustępującą parę reprezentacyjną – Maję Garbacik oraz Michała Karpiuka – nowo wybranym: Sapieżance – Mai Snarskiej i Sapiesze – Mateuszowi Waszkiewiczowi. To oni otrzymali od Pana Dyrektora symboliczny klucz do szkoły - oznakę panowania i potwierdzenia nadanych przywilejów.

Ponadto w trakcie uroczystości, zgodnie z wieloletnią tradycją, zaprezentowano laureatów wyróżnienia „Perła Księżnej”. Jest to nagroda, którą otrzymują uczniowie osiągający spektakularne sukcesy edukacyjne i prezentujący wzorową postawę oraz nauczyciele – pasjonaci, których praca zyskała wyjątkowe uznanie w oczach podopiecznych. W tegorocznym plebiscycie Kapituła Konkursu wyłoniła zwycięzców w następujących kategoriach:
- Nauczyciel – Pani prof. Joanna Omieliańczyk;
- Uczeń II LO – Jacek Jancewicz z klasy 4e;
- Uczeń na szóstkę – Agata Czerchlańska z klasy 8a.

Pan Dyrektor Dariusz Bossowski pogratulował laureatom i wręczył im honorowe wyróżnienia – dyplomy oraz pamiątkowe statuetki.

Święto Szkoły stało się również okazją do wręczenia wyróżnień „Sapieżanka 2025” przyznawanych uczniom przez uczniów. W tym roku wyróżnienia w pięciu kategoriach otrzymali:
- Sportowiec Roku - Weronika Trzcińska klasa 3c
- Nagroda Literacka - Karolina Niewiadomska klasa 2d
- Wolontariusz Roku - Joanna Makowska klasa 4g
- Artysta Roku - Amelia Gabrylewska klasa 4f
- Nagroda Specjalna - zespół Bez Filtra klasa 4f

Oficjalną część uroczystości wzbogaciła bogata oprawa artystyczna.

Uroczystość była wspaniałą okazją do zaprezentowania sukcesów naukowych, artystycznych i sportowych uczniów w minionym roku szkolnym. Akademię poprowadzili: Agata Bućko z klasy 2d, Gabriela Sadowska z klasy 4g, Michał Baszun z klasy 1a oraz Marcel Puzanowski z klasy 1b.

 

W turnieju Igrzysk Młodzieży Szkolnej Miasta Białegostoku w koszykówce chłopców rozgrywanym w SP nr 9 w Białymstoku nasza drużyna odniosła dwa zwycięstwa – z SP 21 i SP 19 – ponosząc tylko jedną porażkę, co zapewniło jej awans do finału rozgrywek.

Wyniki spotkań:
SP 53- SP 21 72:17
SP 53 - SP 19 72:13
SP53- SP 9 25:63

Skład drużyny:
1. Maciej Koda kl. 8A;
2. Michał Małaszkiewicz kl.8A;
3. Antoni Timofiejuk kl.8A;
4. Jan Kosiorek kl.8A;
5. Franciszek Zubrycka kl.8A;
6. Błażej Laskowski kl.8A;
7. Andriei Litvin kl.8B;
8. Mikita Jurec kl.8C;
9. Michał Gardocki kl.8C;
10. Szymon Janewicz kl.8C.
Serdeczne gratulacje i powodzenia na kolejnym turnieju !!

Podziękowania gospodarzowi turnieju SP 9 p. Krzysztofowi Kalinowskiemu za przygotowanie i organizację zawodów.

Opiekun drużyny: p.prof. Urszula Kunowska

 

Podkategorie