Od 25 lat trzeci tydzień listopada jest Tygodniem Edukacji Globalnej. Nauczyciele geografii i wiedzy o społeczeństwie przeprowadzą w tym tygodniu warsztaty na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju przyjętych przez wszystkie kraje w Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Tydzień Edukacji Globalnej to ogólnoświatowa kampania realizowana przez Centrum Północ-Południe Rady Europy i Sieć Edukacji Globalnej w ramach iLEGEND III, wspólnego programu Unii Europejskiej i Rady Europy, współfinansowanego przez Unię Europejską i Radę Europy.

Jego celem jest podniesienie świadomości na temat edukacji globalnej jako narzędzia solidarności i zmiany i przyczynić się do bardziej zrównoważonego, pokojowego i sprawiedliwego świata.

Edukacja globalna pomaga ludziom zrozumieć, jak funkcjonuje współczesny świat oraz w jaki sposób każdy z nas jest powiązany z innymi jego regionami. Dotyczy takich zagadnień jak: prawa człowieka, zmiany klimatu, migracje czy handel międzynarodowy.

Szkolny koordynator akcji: Olga Bułatowicz

15 listopada odbyły się drużynowe zawody Fizyczne Naboj, w których drużyna z II LO zajęła 2 miejsce w klasyfikacji ogólnopolskiej i 7 w międzynarodowej. Náboj Fizyczny to międzynarodowe zawody w szybkim rozwiązywaniu zadań z Fizyki dla cztero lub pięcioosobowych zespołów szkół ponadpodstawowych. Zwyciężają drużyny, którym w ciągu dwóch godzin uda się rozwiązać najwięcej zadań.

Zespół reprezentował naszą szkołę w skladzie: Kamil Januszkiewicz 4a, Kacper Januszkiewicz 3a, Grzegorz Wójciuk 3a, Michał Jóźwiak 3a, Aliaksei Brutski 3g.

Fizyczne Naboj

GRATULUJEMY

24 uczniów naszej szkoły, na 50 którzy w roku szkolnym 2023/2024 mieli bardzo dobrą średnią i wykazali się sukcesami w turniejach i olimpiadach co najmniej szczebla wojewódzkiego otrzyma po 6 tys. zł:

1. Patric Sebastian Anderson 3g
2. Jan Błażuk absolwent
3. Konrad Bondarewicz absolwent
4. Bartłomiej Czech 2b
5. Jacek Jancewicz 3e
6. Arkadiusz Janczyło 4e
7. Michał Jarmoc 4a
8. Jakub Kaliściak 8a
9. Kandrat Kościn absolwent
10. Michalina Kuchcińska 1d
11. Piotr Łukasz Kuźniarz 4e
12. Maria Łysiuk 3e
13. Natalia Malinowska 4b
14. Łukasz Monieta 1a
15. Joanna Musiuk absolwentka
16. Krzysztof Nadulicz absolwent
17. Kacper Piotr Piądłowski 8a
18. Tomasz Pogorzelski 2g
19. Sylwia Sapkowska absolwentka
20. Adam Sienkiewicz 3a
21. Aleksander Trochimczyk 4a
22. Kacper Wnorowski 1c
23. Aleksander Zdrajkowski 3b
24. Mikołaj Zdrajkowski absolwent

W gronie stypendystów Marszałka znalazł się również Michał Zajkowski absolwent Szkoły Podstawowej nr 2 Hajnówce, obecnie uczeń kl. 1b. Wielkie gratulacje.

 

Gratulujemy

Dariusz Bossowski dyrektor szkoły

Wpłaty za grudzień (od 1.12-19.12.2024 r.) w kwocie 117,32 zł. (14 dni) należy dokonywać w terminie od 25 do 27 listopada 2024 r. na konto Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Białymstoku:

71 1240 1154 1111 0010 3577 7842 podając w tytule przelewu: imię i nazwisko ucznia, klasę i miesiąc, za który wnoszona jest opłata.

Nadwyżki powstałe z odwołań, widoczne w aplikacji, należy odliczyć od podanej kwoty. Wpłaty dokonane po ustalonym terminie będą zwracane na konto nadawcy. Przypominamy, że jednodniowe nieobecności nie podlegają odliczeniu.

Odwołanie obiadów należy zgłosić poprzez aplikację e-Stołówka nie później niż do godz.12- ej ostatniego dnia roboczego poprzedzającego nieobecność ucznia. Szczegóły dotyczące organizacji w zakładce OBIADY Osoby, które będą korzystały z obiadów w grudniu będą miały automatycznie przypisaną deklarację na 2 i 3 stycznia 2025 r., opłata za te dni doliczona zostanie do opłaty styczniowej.

W przypadku rezygnacji z obiadów 2.01 i 3.01.25, należy odwołać je w aplikacji e-Stołówka do dnia 20.12.2024 r.

Dariusz Bossowski dyrektor szkoły

W  ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”  uczniowie naszej szkoły zaangażowali się w realizację projektu „Literatura – sztuka żywego słowa”. 

Ważnym celem przyświecającym działaniom młodzieży  było uświadamianie sobie i innym korzyści płynących z obcowania z literaturą, a przede wszystkim zwrócenie uwagi na wieloaspektowość książki jako tekstu kultury, czyli uwzględnianie nie tylko treści, wymowy utworu i jego wpływu na odbiorcę, ale też zwrócenie uwagi na takie elementy jak okładka czy szata graficzna. Zadaniem uczniów było  również skupienie się na promowaniu  pozycji z  księgozbioru szkolnej biblioteki. Owe  cele uczniowie klas drugich mogli realizować, przygotowując plakaty związanych z hasłem „Czytać każdy może”

Prace skupiające głównie uwagę na korzyściach płynących z czytania przygotowały trzy klasy – 2c, 2d i 2f.

Do tego, że warto mieć kontakt z literaturą , przekonują dwie prace wykonane przez klasę 2c. Na jednym z plakatów wymienione są również książki rekomendowane przez młodzież, a także jest rubryka, w której oglądający plakaty mogą wpisać inne polecane przez siebie teksty.

Uczniowie klasy 2d są autorami aż czterech plakatów zachęcających do obcowania z literaturą. Poza argumentami przemawiającymi za czytaniem na plakatach klasy 2d  znalazły się cytaty z różnych dzieł, a także apel, by nie „oceniać książki po okładce”. Co ciekawe, by dotrzeć do szerszej grupy młodzieży, uczniowie zdecydowali się na użycie języka angielskiego.

„Poczuj magie książek” to hasło z plakatu klasy 2f, która przekonuje, że kontakt z literaturą m. in. rozwija umiejętności językowe, poszerza wiedzę, pozwala na lepsze zrozumienie innych ludzi czy po prostu pozwala się zrelaksować.

Pozostałe klasy skupiły się na promowaniu książek, które są do wypożyczenia w szkolnej bibliotece. Wśród promowanych tekstów znalazły się zarówno pozycje z kanonu lektur szkolnych, jak i książki chętnie czytane przez młodzież „bez przymusu” związanego z realizacją programów nauczania.

Najwięcej plakatów poświęconych promocji pozycji z księgozbioru naszej biblioteki wykonała klasa 2a, propagując bardzo różnorodne utwory. Wśród przygotowanych przez uczniów prac znalazły się  2 plakaty zachęcające do przeczytania „Skąpca” Moliera, a także  plakaty promujące „Antygonę” Sofoklesa,  „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego, „Hobbita” J. R. R. Tolkiena oraz „Harrego Pottera” J. K. Rowling.

Do przeczytania „Harrego Pottera” zachęca też klasa 2e, jednocześnie podając różne odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego warto czytać?”

 

Jak wiadomo, młodzież bardzo chętnie sięga po utwory zaliczane do fantasy. Nie dziwi więc, że klasa 2b przekonuje do czytania powieści Naila Geimana pt. „Koralina”.

Z kolei klasa 2g wykonała plakat dotyczący książki poruszającej ważny problem społeczny, jakim jest zjawisko narkomanii. Ta książka to „My, dzieci z dworca ZOO” Christane F.

Wszystkie prace przygotowane w ramach projektu „Czytać każdy może” są częścią chętnie oglądanej przez uczniów wystawy znajdującej się na parterze budynku naszej szkoły.

Podkategorie