Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w 21. edycji Konkursu Wiedzy o Materiałach. Laureaci konkursu mają zagwarantowane miejsce na studiach I-go stopnia na kierunku inżynieria materiałowa jeszcze przed egzaminem maturalnym.

Konkurs jest dwuetapowy. I etap Konkursu polega na opracowaniu referatu na jeden z pięciu zaproponowanych tematów. Uczniowie zakwalifikowani do II etapu rozwiązują test z zakresu chemii, fizyki i inżynierii materiałowej. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół średnich zdających maturę w 2024 i 2025 roku. Termin składania prac w I etapie mija 18 lutego 2023 roku.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie www.wim.pw.edu.pl/konkurs

 

Czym jest inżynieria materiałowa?

Wszystko co nas otacza zbudowane jest z materiałów, a nauka o budowie, właściwościach i technologii ich wytwarzania to inżynieria materiałowa. To interdyscyplinarny kierunek studiów, który łączy różne dziedziny przemysłu od elektroniki, poprzez medycynę aż po technologie kosmiczne.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zaprojektować i wytworzyć materiał na wyświetlacz telefonu, implant kości czy element silnika odrzutowego, to ten kierunek studiów jest dla Ciebie, a Wydział Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej prowadzi najlepsze studia na tym kierunku w Polsce*.

*Wg rankingu studiów inżynierskich PERSPEKTYWY

Do sprawdzianu kompetencji językowych dla kandydatów do II LO w Białymstoku.

plakat kursu

Zapraszamy do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Fizycznym „Lwiątko 2024”. Konkurs odbędzie się w poniedziałek, 25 marca 2024 r. Konkurs zostanie zorganizowany w kategoriach:

  • klasy 7 szkoły podstawowej, 
  • klasy 8 szkoły podstawowej, 
  • klasy 1 liceum i technikum, 
  • klasy 2 liceum i technikum, 
  • klasy 3 liceum i technikum, 
  • klasy 4 liceum oraz 4 i 5 technikum. 

Konkurs trwa 75 minut. Do rozwiązania jest 30 zadań testowych, w których należy wybrać jedną z pięciu odpowiedzi. Opłata konkursowa w tym roku wynosi 17 zł od uczestnika.   Nagrodami w konkursie mogą̨ być książki, albumy lub inne nagrody rzeczowe.  W konkursie przyznawane są: tytuł laureata oraz wyróżnienia wraz z następującymi tytułami honorowymi: 

  • hiperon Ω – uczestnikom, którzy otrzymali co najmniej 125 punktów, 
  • kaon – uczestnikom, którzy otrzymali co najmniej 100 i mniej niż̇ 125 punktów, 
  • taon – uczestnikom, którzy otrzymali co najmniej 75 i mniej niż̇ 100 punktów. 

Tytuł laureata otrzymuje na każdym poziomie dziesięciu uczestników, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów, ale nie mniejszą niż 75, a także ci uczestnicy, którzy zdobyli identyczną liczbę punktów, jaką uzyskał dziesiąty laureat. Osoby, które zdobędą̨ tytuł laureata lub wyróżnienie otrzymują̨ nagrody rzeczowe. Wszyscy uczestnicy otrzymują̨ dyplomy udziału w konkursie. Organizatorem konkursu jest Fundacja Akademia Młodych Fizyków.
Regulamin oraz tematyka konkursu dostępne są na stronie www.lwiatko.org
Osoby zainteresowane konkursem, prosimy o zgłoszenie chęci udziału swoim nauczycielom fizyki do 29 lutego 2024 r. 

Marta Paszko – szkolny koordynator konkursu

Piotr Jaszczuk, z klasy 8b, zakwalifikował się do III etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Chemicznej dla Szkół Podstawowych, który odbędzie się 08.03.2024 r. na wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Życzymy powodzenia!

Agnieszka Arciszewska





W 2023 roku absolwenci szkół ponadpodstawowych przystąpili do egzaminu maturalnego w dwóch formułach. Dla absolwentów 4-letnich techników była to formuła z 2015 roku, natomiast dla absolwentów 4-letnich liceów ogólnokształcących – nowa formuła, z 2023 roku. W związku z tą zmianą od kilku lat trwają w CKE prace nad dostosowaniem metodologii wskaźników EWD. Prace te stały się okazją do udoskonalania sposobu szacowania EWD dzięki zastosowaniu nowych modeli statystycznych. 
            W ramach prac nad wskaźnikami w Formule 2023 poprawiono sposób szacowania poziomów umiejętności uczniów. Wprowadzono model uwzględniający efekt zgadywania odpowiedzi w zadaniach zamkniętych. Zmieniono również sposób modelowania EWD, tak aby lepiej uwzględniać różnice między szkołami ze względu na poziom umiejętności uczniów „na wejściu”.
            Postanowiono również zrezygnować ze wskaźników ponadprzedmiotowych, tj. z matematyczno-przyrodniczego oraz z humanistycznego, na rzecz wskaźników z konkretnych przedmiotów. Powodem tej zmiany jest fakt, że wskaźniki ponadprzedmiotowe są trudne w interpretacji, gdy dochodzi do porównywania wyników między szkołami o różnych profilach wyboru przedmiotów dodatkowych. To rozwiązanie ma dwie podstawowe zalety. Po pierwsze – ułatwi interpretację prezentowanych wyników. Po drugie – stanie się jasnym sygnałem, do których egzaminów z przedmiotów dodatkowych przygotowuje uczniów dana szkoła. 
            Zmiana formuły egzaminu maturalnego i wdrożenie egzaminem ósmoklasisty przekładają się na sytuację, w której w 2023 roku wskaźniki dla liceów ogólnokształcących mogłyby zostać obliczone jedynie na podstawie danych z jednego roku. Ponieważ będzie utrzymana zasada publikowania wskaźników opartych na wynikach co najmniej 30 absolwentów (przeciętnie po 10 osób na jeden rocznik we wskaźniku trzyletnim), dla dużej części szkół nie uda się wyznaczyć nowych wskaźników nawet dla przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym, a dla większości placówek – dla przedmiotów dodatkowych. Z tego powodu w 2023 roku wskaźniki EWD dla 4-letnich liceów ogólnokształcących nie były publikowane. Zostały udostępnione po raz pierwszy w 2024 roku jako wskaźniki dwuletnie. 

Podkategorie