II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku posiada bogatą historię sportu. To w tych murach uczyło się czworo olimpijczyków Elżbieta Krawczuk-Trylińska, Małgorzata Guzowska-Nowak, Damian Czykier oraz przede wszystkim jedyny mistrz olimpijski z województwa podlaskiego - Wojciech Nowicki. Poniżej znajduje się książka opisujaca uczniów i absolwentów II Licuem, którzy reprezentowali sport szkolny na arenie miejskiej, wojewódzkiej, krajowej oraz międzynarodowej. Autorem książki jest nauczyciel wychowania fizycznego II LO Pan Karol Jakubowski.

Siła. Radość. Piękno. Z historii sportu II LO w Białymstoku (PDF 174 MB)

 

 

Wojewódzki Konkurs Matematyczny
Laureaci

Lp. Nazwisko Imię Klasa 
1. Burzyński Tomasz VIII 
2. Jaszczuk Piotr VIII 
3. Pajdowski Michał VII 
4. Pauliuchenka Aliaksei VII 
5. Wnorowski Kacper VIII 

Finaliści

Lp. Nazwisko Imię  Klasa 
1. Iwaniuk Mikołaj  VIII 
2. Konanava Valeryia  VIII 
3. Michalik Nadia   VIII 
4. Roszkowska Zofia VIII 

 Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego
Laureaci

Lp. Nazwisko Imię Klasa 
1. Bielecka Matylda VIII 
2. Kaliściak Jakub VII 
3. Krętowska Karina VIII 
4. Kuchcińska Michalina VIII 
5. Michalik Nadia VIII 
6. Miniuk Jeremi VIII 
7. Monieta Łukasz VIII 
8. Odyjewska Julia VII 

Wojewódzki Konkurs Biologiczny
Laureaci

Lp. Nazwisko Imię Klasa
1. Kamiński Tymoteusz VIII 
2. Protas Pola Daniela VIII 
3. Raczkowska Zuzanna VIII 
4. Siemieniuk Elżbieta VIII 

Finaliści

Lp. Nazwisko Imię Klasa 
1. Maciejczuk Zuzanna VII 
2. Zubrycka Julia VIII 

Wojewódzki Konkurs Historyczny
Laureat

Lp. Nazwisko Imię Klasa 
1. Kaliściak Jakub VII 

Finaliści

Lp. Nazwisko Imię Klasa
1. Domalewski Maciej VII 
2. Ignaciuk Michalina VII 

Wojewódzki Konkurs Geograficzny
Laureaci

Lp. Nazwisko Imię Klasa
1. Czarniecki Michał VIII
2. Pul Jakub VII
3. Stocka Hanna VIII
4. Wnorowski Kacper VIII

Wojewódzki Konkurs Chemiczny
Laureat

Lp. Nazwisko Imię Klasa
3. Jaszczuk Piotr VIII

Wojewódzki Konkurs Fizyczny
Laureaci

Lp. Nazwisko Imię Klasa
1. Michalik Nadia VIII
2. Pauliuchenka Aliaksei VII
3. Wnorowski Kacper VIII

Wojewódzki Konkurs Informatyczny
Laureat

Lp. Nazwisko Imię Klasa
1. Kaliściak Jakub VII

Wojewódzki Konkurs Języka Niemieckiego
Laureat

Lp. Nazwisko Imię Klasa 
1. Bohdziewicz Piotr  VII 

Finalistka

Lp. Nazwisko Imię Klasa 
1. Łukaszewicz Blanka VIII 




 

 

 

 

 

Dwujęzyczność w SP 53

Klasy dwujęzyczne 7 i 8

Obrazek dwujęzyczność klasy 7 i 8

Nauczanie dwujęzyczne – dlaczego?

W XXI wieku wyzwaniem dla systemów edukacyjnych stało się doprowadzenie do wykształcenia społeczeństwa opartego na wiedzy oraz funkcjonującego w warunkach globalnej wioski. Aby temu sprostać, pojawiła się potrzeba nauczania bilingwalnego (dwujęzycznego).

Na czym polega nauczanie dwujęzyczne?

Nauczanie dwujęzyczne to typ nauczania, który wykorzystuje język ojczysty i język obcy w nauczaniu przedmiotów ogólnokształcących. Nauczyciel realizuje treści programowe z wybranych zajęć edukacyjnych w dwóch językach. To zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe. W klasie dwujęzycznej uczniowie mają możliwość rozwijania swoich umiejętności językowych na zajęciach z języka angielskiego w wymiarze 6 godzin lekcyjnych  tygodniowo.  Ponadto dwujęzycznie nauczane są takie przedmioty jak: matematyka, historia, biologia, fizyka, chemia czy informatyka. Przedmioty te są realizowane w języku polskim przez nauczyciela dwujęzycznego. Na początku prowadzący uzupełnia zajęcia słownictwem z języka obcego. Wraz ze wzrostem umiejętności uczniów zwiększa zakres treści nauczanych w drugim języku.

Jak w praktyce wyglądają lekcje przedmiotów dwujęzycznych?

Nauczyciele przedmiotów nauczanych dwujęzycznie dostosowują poziom języka do możliwości grupy. Na lekcji przeważają metody aktywizujące oraz praca w małych grupach. Nowe słowa i terminy są wielokrotnie powtarzane w czasie lekcji, a następnie utrwalane. Teksty pisane oraz inne materiały wykorzystywane na zajęciach są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów. Nowe pojęcia są wizualizowane i ilustrowane przy pomocy zarówno tradycyjnych metod (plansz, modeli) oraz możliwości, jakie dają nowoczesne technologie. Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściejrozmawiać w języku obcym między sobą oraz z nauczycielem.

Obrazek nr 2 - dwujęzyczność

Jakie są zalety nauczania dwujęzycznego?

  • pomaga szybciej i lepiej opanować język obcy
  • pozwala przyswoić różnego rodzaju treści w bardzo naturalnych sytuacjach
    poprzez obcowanie z autentycznym językiem
  • pozwala na codzienne konwersacje i stały kontakt z językiem
  • poszerza wiedzę na temat krajów języka obcego, związaną z kulturą, historią, geografią, literaturą, polityką, życiem codziennym, itd.
  • otwiera uczniów na świat, poszerza horyzonty, uaktywnia, uczy kreatywności, tolerancji,
    ciekawości świata, życia i ludzi
  • przygotowanie do kontynuacji nauki w oddziale dwujęzycznym i międzynarodowym w IB DP w II LO

Jakimi cechami powinien się charakteryzować kandydat do oddziału dwujęzycznego?

Taki kandydat powinien posiadać szerokie zainteresowania, mieć dobrą pamięć, lubić podróże i być ciekawym świata, być śmiałym, otwartym, łatwo nawiązującym kontakty z ludźmi, odznaczać się tolerancją i empatią, umieć pracować w grupach, być wytrwałym w dążeniu do celu.

Obraz nr 3 - dwujęzyczność