2022

Fossil fuels vs. alternative sources of energy
Zasoby naturalne Ziemi się kurczą, w związku z czym ceny tradycyjnych paliw rosną. Korzystanie z konwencjonalnych źródeł energii powoduje znaczne zanieczyszczenie środowiska naturalnego.

  1. Jakie są inne niż konwencjonalne metody pozyskiwania energii?
  2. Jakie są zalety i wady alternatywnych źródeł energii?
  3. Jaki jest wpływ różnych sposobów pozyskiwania energii na stan środowiska przyrodniczego?

Praca nad projektem grupy przedmiotów ścisłych pozwoliła odpowiedzieć na te i inne związane z tym niezwykle aktualnym problemem pytania. Opierając się na najnowszych publikacjach i wykorzystując wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów szkoły uczniowie klasy 3 f 1 przygotowali artykuły do gazetki IB Times.  Gazetka IB TIMES Sep/Oct 2022
Zmiana sposobu myślenia o źródłach energii jest szansą dla przyszłych pokoleń na lepsze życie

Tablica szkolna - napisy po angielsku

Uczniowie przy komputerze

 

2019

Plastic: a curse or a blessing?- project dotyczący negatywnych i pozytywnych aspektów użycia plastiku
Uczniowie i nauczyciele realizujący program przedmiotów ścisłych zakończyli międzyprzedmiotowy projekt dotyczący różnorodnych aspektów użycia plastiku. Doceniając wagę tego problemu we współczesnym świecie uczniowie w grupach przedmiotowych przygotowali prezentację multimedialną obrazującą negatywny wpływ makro- i mikroplastiku na środowisko, na ludzkie zdrowie, analizowali budowę chemiczną związków wchodzących w skład plastiku, ich własciwości fizyczne oraz sposoby pozbywania się tego tworzywa z naszego otoczenia, jak również przedstawili propozycje rozwiązań pozwalających na zastąpienie plastiku materiałami biodegradowalnymi. Grupa informatyczna wyjaśniła istotę działania drukarek 3D. Uwieńczeniem naszego projektu jest prezentacja przygotowana dla kolegów i koleżanek z innych klas, mająca na celu uświadomienie zagrożeń, które niesie ze sobą kumulacja plastiku w środowisku.

2018

IBrain
Projekt zatytułowany IBrain miał na celu połączenie osiągnięć dziedzin nauk ścisłych takich jak neurologia, ewolucjonizm, biofizyka, techniki komputerowe w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak działa ludzki mózg? Grupa biologiczna skupiła się na porównaniu ludzkiego i zwierzęcego mózgu z perspektywy procesów ewolucyjnych oraz zainteresowała się technikami pozwalającymi usprawnić pracę mózgu. Grupa chemiczna zaprezentowała trzy grupy substancji psychoaktywnych i ich wpływ na pracę ludzkiego mózgu w zakresie zmian nastroju, świadomości, percepcji i zachowania. Grupa fizyczna przestudiowała zastosowania technik skanowania mózgu takich jak rezonans magnetyczny i tomografia komputerowa w badaniu zaburzeń różnego typu. Grupa komputerowa natomiast szukała analogii pomiędzy ludzkim mózgiem i sztuczną inteligencją. Uczniowie dzielili się swoimi przemyśleniami, prezentowali wnioski płynące z analizy różnorodnych źródeł naukowych w postaci prezentacji multimedialnej. Ciekawym i pożytecznym pomysłem było także przygotowanie krótkiego filmu podsumowującego prezentację i skierowanego do uczniów naszej szkoły. Ponadto uczestnicy projektu rozwiesili na korytarzach szkolnych plakaty, które promowały całe przedsięwzięcie. I tak burza uczniowskich mózgów pozwoliła znaleźć odpowiedzi na wiele postawionych na początku pytań.

2017

Masters of Science Quiz
Zeszłoroczny project miał po raz pierwszy formułę teleturnieju. Uczniowie w grupach przedmiotowych przygotowali zestawy pytań dotyczących odkryć naukowych w dziedzinie nauk ścisłych nagrodzonych Noblem, lub innymi prestiżowymi nagrodami. Uczestnicy quizu startujący w grupach odpowiadali na pytania z wylosowanej przez siebie kategorii: informatyka, chemia, fizyka, biologia (medycyna). Wybierali pomiędzy pytaniami o różnym stopniu trudności za 1, 2 lub 3 punkty. Jury złożone z ekspertów w danej dziedzinie decydowało o poprawności odpowiedzi. Zwycięska drużyna została uhonorowana specjanie przygotowanymi na tę okazję medalami. Quiz był dla wszystkich uczestników świetną okazją do odświeżenia wiedzy z przedmiotów scisłych, a atmosfera współzawodnictwa i rywalizacji sprawiła, że spędziliśmy czas w lużnym, koleżeńskim nastroju.

2016

How much physics is there in biology, chemistry and computer science? (Ile fizyki jest w biologii, chemii i informatyce?). Pomysł polegał na szukaniu powiązań pomiędzy pokrewnymi dziedzinami nauki jakimi są nauki przyrodnicze. Uczniowie realizujący program fizyki skoncentrowali się na dwóch zagadnieniach istotnych we współczesnym świecie, t.j. sposobach przekazu informacji w przyrodzie oraz poszukiwaniu źródeł energii. Swoje spostrzeżenia przekazali w formie prezentacji i filmu. Grupa chemiczna zajęła się analizą codziennych, rutynowych czynności: wstawanie, przemieszczanie się, uderzanie, mycie zębów, jedzeni, i opisała je zasadami biologii, fizyki, chemii i informatyki. Produktem finalnym był film. Grupa informatyczna zainteresowała się superkomputerami, symulacjami w fizyce i astronomii, analizą fal dźwiękowych za pomocą komputerów, biologicznymi bazami danych, bioinformatyką. Grupa biologiczna w humorystyczny sposób udowodniła, że biologia jest wszędzie. Uczniowie nakręcili film, w którym spierali się co do ważności różnych dziedzin nauki. Prezentacje uczniów uświadomiły wszystkim uczestnikom projektu, jak bardzo przedmioty te się przenikają i jak doskonale potrafią się uzupełniać.

2015

The milestones in scientific research in the field of biology, chemistry, computer science, medical science and physics (Przełomowe odkrycia naukowe w dziedzinie biologii, chemii, informatyki, nauk medycznych i fizyki). Kolejny projekt miał skupić uwagę uczniów na dokonaniach naukowców i na korzyściach płynących z przełomowych odkryć dla kolejnych pokoleń. Uczniowie w grupach przedmiotowych przygotowali prezentacje lub filmy. Ciekawym elementem były wywiady przeprowadzone z ludźmi nauki (lekarze, pracownicy naukowi), w których wypowiedzieli się oni na temat praktycznych zastosowań wynalazków t.j. leki hormonalne, laser, i przełomowych odkryć, np. poznanie struktury cząsteczki chemicznej, cząsteczki DNA.
Filmy i prezentacje umieściliśmy na stronie internetowej szkoły.

2014

The physical, chemical and biological properties of water in ecosystems of different level of pollution (Fizyczne, chemiczne i biologiczne właściwości wody w ekosystemach o różnym stopniu zanieczyszczenia). Pierwszy projekt obejmował analizę jakościową wody pobranej z dwóch rzek o różnym stopniu czystości: rzeki Krzemianka i rzeki Biała przepływającej przez Białystok. Uczniowie pracowali w trzech grupach przedmiotowych. Grupa biologiczna wyłowiła próbki zooplanktonu (postacie dorosłe bezkręgowców oraz ich larwy), następnie przy pomocy klucza do oznaczania bezkręgowców, lup i mikroskopu określiła przynależność gatunkową organizmów wskaźnikowych. Grupa chemiczna przeprowadziła badania obejmujące zawartość tlenu rozpuszczonego w wodzie, oznaczanie zasadowości i kwasowości, zawartość dwutlenku węgla oraz badanie flory bakteryjnej w Stacji Uzdatniania wody w Białymstoku. Grupa fizyczna skupiła sie na badaniu przewodnictwa właściwego wody, przejrzystości i temperatury. Grupa informatyczna pomogła opracować zgromadzone przez uczniów materiały w formie prezentacji multimedialnej. Zwieńczeniem i podsumowaniem projektu była finałowa prezentacja uczniów kl. 3h dla kl. 2h.